189 resultaten

14 januari 2022

Kosten energietransitie omlaag door gericht innovatiebeleid

De kosten van nieuwe technologieën zoals voor het maken van groene waterstof kunnen snel omlaag als de overheid een stabiel en gericht innovatiebeleid voert. Dat zegt Paulien Herder, hoogleraar Energiesystemen en decaan van de faculteit TNW. Zij is ook lid van het Topteam van de Toptsector Energie. Als ‘Captain of Science’ vertegenwoordigt zij de kennisinstellingen. Ook is Herder nauw betrokken bij het voorstel GroenvermogenNL voor groene waterstof en groene chemie, dat werd gehonoreerd door het Nationaal Groeifonds.

11 januari 2022

ERC Starting Grant voor vier Delftse onderzoekers

De European Research Council (ERC) heeft de ERC Starting Grants voor jonge onderzoekers bekend gemaakt. Vier van hen zijn wetenschappers van TU Delft. Deze Europese subsidie van 1,5 miljoen euro voor een programma van vijf jaar, is bedoeld om individuele wetenschappers hun eigen teams te laten opbouwen en baanbrekend onderzoek te doen.

23 december 2021

Supersnelle techniek meet heem-enzymreactie terwijl het gebeurt

Onderzoekers van de TU Delft hebben een onverwacht nieuw enzymintermediair aan het werk gevonden in enzymen die heem bevatten, een cofactor die van vitaal belang is voor veel processen in ons lichaam zoals het afbreken van gifstoffen in de lever. De onderzoekers maakten gebruik van nieuwe, snelle technieken, die minder invasief zijn dan bestaande methoden. De resultaten, gepubliceerd in ACS Catalysis, vergroten ons inzicht in heemeiwitten en enzymen en hoe ze kunnen worden ontwikkeld.

16 december 2021

NWO-Veni beurs voor 4 onderzoekers van faculteit TNW

NWO heeft 4 onderzoekers van de faculteit TNW een Veni beurs toegekend, met financiering van maximaal 250.000 euro per beurs. Hiermee kunnen deze onderzoekers gedurende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder ontwikkelen.

08 december 2021

Elektronische toestanden tellen in een enkel molecuul

Een team van onderzoekers uit het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Zwitserland en België is erin geslaagd veranderingen in de energieniveaus van een vrije radicaal molecule te meten in een magnetisch veld. Zij konden de thermo-elektrische stromen in het molecuul rechtstreeks meten met behulp van een nieuwe methode, thermocurrent spectroscopy genaamd. Deze methode, die is gepubliceerd in Nano Letters, is een belangrijk instrument voor zowel chemische synthese als voor elektronica op basis van één molecuul.

08 december 2021

Een lensloze microscoop bouwen om next-gen chips te bestuderen

Transistors die worden gebruikt in computerchips hebben nu de minuscule schaal van nanometers bereikt, maar chipsfabrikanten beschikken nog steeds niet over het optische vermogen om deze nieuwe generatie chips te bestuderen. Onderzoekers van de TU Delft hebben een lensloze microscoop gebouwd die een beeld maakt op een schaal van 200 nanometer. Met verdere verfijning van deze techniek kunnen de onderzoekers naar verwachting in de komende twee jaar transistors op nanoschaal in beeld brengen.

24 november 2021

TU Delft maakt een van 's werelds meest precieze microchipsensoren - dankzij een spinnenweb

Een team onderzoekers van de TU Delft is erin geslaagd een van 's werelds meest precieze microchipsensoren te ontwerpen; het apparaat kan functioneren bij kamertemperatuur, een 'heilige graal' voor kwantumtechnologieën en detectie.

19 november 2021

Delftse wetenschappers houden opties voor afvangen én omzetten CO2 tegen het licht

CO2 kun je opvangen en elektrochemisch omzetten in waardevolle producten. Toch kost zowel het opvangen van CO2, als het omzetten ervan, veel energie. Een juiste combinatie van beide processen kan het energieverlies echter beperken en tal van materialen besparen, stelt de Delftse onderzoeksgroep van David Vermaas in een onlangs verschenen artikel.

11 november 2021

Interview with Spinoza Prize winner Lieven Vandersypen

Lieven Vandersypen, Professor in Quantum Nanoscience and scientific director of Qu-Tech, has been awarded a Spinoza Prize for his pioneering work on quantum computation, which holds great promise for global problems in health, climate and energy. With his prize Vandersypen also intends to encourage girls to go into the field of technical sciences, as well as help people tell the difference between facts and fabrications. “The first time I heard about quantum computers I thought: how are these things possible?"

05 november 2021

TU Delft Education Heroes in the spotlight during Education Day on 4 November