Laatste nieuws

05 oktober 2021

Rubiconbeurs voor TNW-onderzoeker

Maurice Krielaart (ImPhys) heeft van NWO een felbegeerde Rubicon-beurs gekregen.

01 oktober 2021

Can quantum and gravity get along?

A proposal for testing general relativity using superconducting mechanical quantum devices.

01 oktober 2021

Veiligheid en modernisering gaan hand in hand bij het Reactor Instituut Delft (RID)

Het Reactor Instituut Delft (RID) heeft in september een INSARR-missie (Integrated Safety Assessment for Research Reactors), van de Internationale Organisatie voor Atoomenergie (IAEA) gehad. Het team van deskundigen van de IAEA concludeert in haar rapport dat bij de uitvoering van een ingrijpende moderniseringsoperatie van de onderzoeksreactor prioriteit is gegeven aan veiligheid. Het team heeft ook onderdelen gevonden die verdere verbetering behoeven, waaronder de organisatiestructuur en de veiligheidsprocedures en -documentatie.

30 september 2021

Nanobiologie: Al tien jaar een smeltkroes van disciplines

Bijna tien jaar geleden verenigden de Technische Universiteit Delft en het Erasmus Medisch Centrum de wetenschappelijke disciplines biologie, natuurkunde en wiskunde in ’s werelds eerste bachelor Nanobiologie.

23 september 2021

A New Beam Multiplexer for NASA's GUSTO mission

GUSTO, NASA's stratospheric balloon observatory, will bring the Dutch multi-pixel camera system of SRON and TU Delft to the edge of space. It will perform a large-scale observation of the spectral lines from ionized atoms between the stars of the Milky Way. As an extra hardware contribution, SRON-TU Delft delivers a Fourier phase grating. The technique behind it is now published in Optics Express.

03 september 2021

Spinozapremie voor Lieven Vandersypen

Professor Lieven Vandersypen (TU Delft/QuTech) ontvangt dit jaar de Spinozapremie, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap.

02 september 2021

Sterker is niet altijd beter

In plaats van één sleutel en één sterk slot, gebruikt de biologie vaak tientallen of honderden zwakkere schakels om onderdelen aan elkaar te binden, zoals celmembranen. Dat maakt selectiviteit mogelijk en ook omkeerbaarheid: de binding kan ook weer ongedaan worden gemaakt. Onderzoekster Christine Linne en collega's van de Universiteit Leiden, de TU Delft en het Imperial College London signaleerden dit fenomeen voor het eerst met behulp van bolletjes of colloïden, en publiceerden 1 september in het tijdschrift PNAS.

02 september 2021

Investeer in synthetische kerosine

Op batterijen kun je niet meer dan een paar honderd kilometer vliegen. De overheid moet daarom investeren in synthetische kerosine, betogen Paulien Herder, Joris Melkert en Henri Werij van de TU Delft.

30 augustus 2021

Catch me if you can: een revolutionaire methode om een enkel eiwit te bestuderen

Onderzoekers van de technische universiteiten van Delft en München hebben een nieuw type moleculaire val ontwikkeld dat een afzonderlijk eiwit urenlang op zijn plaats kan houden voor gedetailleerd onderzoek – een miljoen keer langer dan voorheen mogelijk was.

26 augustus 2021

Nieuw CRISPR-Cas systeem knipt virus RNA

Onderzoekers uit de groep van Stan Brouns (Technische Universiteit Delft) hebben een nieuw CRISPR-Cas systeem ontdekt dat RNA knipt. De studie wordt gepubliceerd op 26 augustus in Science en zal naar verwachting veel mogelijkheden gaan bieden voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen in het genetisch onderzoek en biotechnologie.

Blijf op de hoogte