188 resultaten

27 november 2023

Studenten ontvangen KHMW Jong Talent Afstudeer- en Aanmoedigingsprijzen

Op maandag 27 november werden 67 aanmoedigingsprijzen uitgereikt aan eerstejaarsstudenten en 20 afstudeerprijzen aan masterstudenten door de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW). Twaalf studenten van de TU Delft vielen in prijzen, waaronder vier van de faculteit Technische Natuurwetenschappen.

15 november 2023

Efficiëntere elektrodes om CO2 te recyclen

CO2-elektrolyse is een veelbelovende manier om energie op te slaan en tegelijkertijd koolstofdioxide te recyclen. Door elektriciteit toe te passen, reageren CO2 en water met elkaar en maken ze complexere moleculen. Een onderzoek gepubliceerd in Nature Communications onder leiding van Hugo van Montfort van de TU Delft presenteert een nieuw ontwerp van elektrodes dat de efficiëntie van CO2-elektrolyse verbetert.

13 november 2023

Delegation from Chan Zuckerberg Initiative visits TU Delft

On Monday 13 November, a delegation from the Chan Zuckerberg Initiative (CZI) visited TU Delft. The philanthropic organisation presented how they are supporting biomedical scientific research to a group of Delft researchers.

10 november 2023

Talieh Ghiasi wins Minerva Prize 2023

09 november 2023

Is Safety Culture a Matter for the Workplace, Not Science?

Developing a strong safety culture is a complex process that requires an integrated approach. Two safety experts from different fields agree that collaboration between science and the workplace is essential.

07 november 2023

Veilige, voordelige, donorloze rode bloedcellen

Het produceren van gekweekte rode bloedcellen (cultured Red Blood Cells; cRBCs) biedt mogelijk een onuitputtelijke bron cellen waarmee aan de groeiende behoefte voor bloedtransfusies kan worden voldaan.

02 november 2023

NAE benoemt Paulien Herder, Mark van Loosdrecht en Andrea Ramirez Ramirez tot NAE Fellows

De Netherlands Academy of Engineering (NAE) benoemt 62 topexperts tot NAE Fellow, waaronder hoogleraren Paulien Herder (en decaan), Mark van Loosdrecht en Andrea Ramirez Ramirez van de faculteit Technische Natuurwetenschappen. In totaal zijn 11 van de 62 experts werkzaam bij de TU Delft. TU Delft voorzitter van het College van Bestuur en Rector Magnificus Tim van der Hagen is ook een van deze experts.

02 november 2023

TU Delft onderzoekers ontdekken nieuw ultrasterk materiaal voor microchipsensoren

Een materiaal dat niet alleen kan tippen aan de sterkte van diamanten en grafeen, maar ook een rekgrens heeft die 10 keer groter is dan die van Kevlar, bekend van het gebruik in kogelvrije vesten.

30 oktober 2023

Gusto gearriveerd op Antarctica

Na een lange reis met veel tussenstops is ballontelescoop Gusto op per vliegtuig aangekomen op Antarctica. De lancering staat gepland voor 15 december 2023. Gusto is uitgerust met drie 8-pixel ver-infrarood camera’s, geleverd door SRON en TU Delft. De telescoop gaat de eerste grote-schaal survey uitvoeren van drie elementen binnen stofwolken tussen de sterren, inclusief hun snelheid.

26 oktober 2023

Voor het eerst controle over golven in magneten met supergeleiders

Quantumfysici van de TU Delft hebben voor het eerst laten zien dat het mogelijk is om spingolven op een chip te controleren en manipuleren met behulp van supergeleiders. Deze minuscule golven in magneten bieden in de toekomst mogelijk een alternatief voor elektronica, interessant voor bijvoorbeeld energiezuinige informatietechnologie of koppelstukjes in een quantumcomputer.

Blijf op de hoogte