192 resultaten

30 juni 2023

TU Delft: impuls voor onder meer batterijtechnologie, 6G en groen staal dankzij Nationaal Groeifonds

Het kabinet heeft op 30 juni een nieuwe reeks investeringen uit het Nationaal Groeifonds bekendgemaakt, waardoor Nederland een sterke positie kan verwerven en behouden op het gebied van onder meer batterijtechnologie, 6G en de duurzame productie van staal.

29 juni 2023

Greg Bokinsky: Educator of the Year TNW 2023

Dankzij onze jaarlijkse Educator of the Year-verkiezing zetten we excellentie in het onderwijs in de schijnwerpers. Op 27 juni tijdens de TNW Education Afternoon maakte Paulien Herder, decaan TNW, de Educators of the Year per TNW-opleiding en de algemene winnaar bekend: Dr. Greg Bokinsky.

29 juni 2023

Acht Delftse onderzoekers ontvangen Vidi-beurs

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan acht Delftse wetenschappers uit de wetenschapsdomeinen Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) en Technische en Toegepaste Wetenschappen (TTW) een Vidi-financiering van maximaal 800.000 euro. Hiermee kunnen de laureaten in de komende vijf jaar een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en hun eigen onderzoeksgroep verder uitbouwen. In totaal zijn 97 Vidi-beurzen toegekend.

27 juni 2023

Prijs voor duurzaam ontwikkelen rozengeur

Duurzame rozengeur die we op grote schaal kunnen produceren. Tobias Fecker werkte deze visie uit in zijn thesis, die hij uitvoerde in een samenwerking van het Institute of Biology Leiden met de TU Delft. Hij wint de vierde editie van de Krijn Rietveld Memorial Innovation award.

26 juni 2023

KIC subsidie toegewezen aan betere beeldvorming voor chips

NWO heeft binnen de KIC-call ‘Vraaggedreven Partnerschappen voor Consortia’ subsidie toegewezen voor onderzoek naar efficiëntere productie van nog kleinere computerchips. Onderzoekers van TU Delft en ARCNL werken samen met ASML om computerchips met behulp van elektronen preciezer en sneller te kunnen inspecteren. Het onderzoeksprogramma Kennis- en Innovatieconvenant (KIC) staat voor baanbrekende innovatieve oplossingen met maatschappelijke en economische impact. NWO financiert het onderzoek met bijna 2 miljoen euro, ASML draagt bij met ruim 2,3 miljoen cofinanciering.

26 juni 2023

Pieter Swinkels ontvangt 4TU.SAI Stan Ackermans Medaille

Pieter Swinkels ontving de 4TU.SAI Stan Ackermans Medaille uit handen van Paulien Herder, decaan faculteit Technische Natuurwetenschappen, tijdens het symposium voor Engineering Doctorate (EngD) trainees op 9 juni 2023. Pieter Swinkels is directeur van de post-MSc EngD ontwerpprogramma's in Chemical Product Design en Process and Equipment Design (CPD en PED) aan de Technische Universiteit Delft (TU Delft). Hij is ook de coördinator van de TU Delft in het 4TU.SAI (Stan Ackermans Institute) dat alle EngD-programma's in Nederland vertegenwoordigt. Het was een dubbel feest, want het programma vierde ook de 500e EngD-afgestudeerde.

22 juni 2023

Innovative Health Initiative subsidie van EUR 24 miljoen om kankerbehandelingen te verbeteren

Het Innovative Health Initiative heeft een subsidie van EUR 24 miljoen toegekend aan het IMAGIO consortium van klinische partners, gecoördineerd door Philips, met aanvullende middelen en financiering door industriële partners. Het consortium zal onderzoek doen naar het verbeteren van klinische resultaten door minder invasieve behandelingen voor longkanker, leverkanker en weke delen sarcomen.

19 juni 2023

TU Delft en Janssen werken samen aan betaalbare geneesmiddelen

Er is een toenemende vraag naar betaalbare biofarmaceutische producten zoals vaccins en kankermedicijnen. Onderzoekers van de afdeling Biotechnologie van de faculteit Technische Natuurwetenschappen van de TU Delft gaan samen met farmaceutisch bedrijf Janssen werken aan een van de oplossingen hiervoor. Vrijdag 16 juni 2023 was de officiële start van het project. Gewerkt gaat worden aan het vervangen van handmatige handelingen om geautomatiseerde en continu doorlopende biotechnologische processen met een hogere opbrengst en constante productkwaliteit te realiseren.

19 juni 2023

Cees Haringa ontvangt Comeniusbeurs

Cees Haringa van onze faculteit TNW ontving een Comenius beurs van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Sinds 2017 hebben meer dan 200 bevlogen onderwijsprofessionals een Comeniusbeurs ontvangen. Met deze beurs kunnen zij hun visie op onderwijsinnovatie in de praktijk brengen. Cees ontvangt de beurs voor zijn project: ‘Meer dan alleen modelleren en programmeren: het opleiden van ingenieurs die excelleren in een digitaliserende beroepspraktijk en maatschappij’.

09 juni 2023

TU Delft en RUG/UMCG bundelen krachten voor kindvriendelijke knoopcelbatterij