Latest News

14 april 2021

Chirlmin Joo ontvangt VICI-subsidie voor het één voor één identificeren van eiwitten

Onderzoeker Chirlmin Joo van de TU Delft krijgt een VICI-subsidie voor het ontwikkelen van een methode om eiwitten één voor één te sequencen. Hij krijgt 1,5 miljoen euro van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

26 maart 2021

Onderzoekers werpen nieuw licht op DNA-replicatie

In voorbereiding op de celdeling moeten cellen hun DNA kopiëren (‘replicatie’). In samenwerking met onderzoekers van het Francis Crick Institute in Londen heeft een team van onderzoekers van de TU Delft nu aangetoond dat de eiwitbouwstenen die betrokken zijn bij de eerste stappen van DNA-replicatie beweeglijk zijn, maar dat ze bij specifieke DNA-sequenties op het genoom hun snelheid minderen. Hun bevindingen, die op 26 maart zullen worden gepubliceerd in het open access tijdschrift Nature Communications, waren te danken een integrale benadering van biofysica en biochemie die nieuwe ontdekkingen op dat gebied zal bevorderen.

18 maart 2021

Vier nieuwe Marie Curie Fellows voor TNW

De faculteit Technische Natuurwetenschappen heeft vier getalenteerde internationale onderzoekers aangetrokken via het Marie Skłodowska-Curie Actions Individual Fellowships-programma van de Europese Unie. De nieuwe Fellows zijn: Anders Barth (Bionanoscience), Baptiste Heiles (Imaging Physics), Josep Ingla-Aynés (Quantum Nanoscience) en José Palomo Jiménez (Chemical Engineering).

08 maart 2021

Delftse test maakt detectie van genetisch materiaal met het blote oog zichtbaar

Onderzoekers van de TU Delft hebben een test ontwikkeld waarmee ze specifieke stukjes genetisch materiaal kunnen opsporen, waarna de uitslag met het blote oog af te lezen is. Met de test kunnen onder meer virussen, zoals het coronavirus, en antibioticaresistente bacteriën snel en goedkoop worden gedetecteerd. De resultaten zijn gepubliceerd in Biophysical Journal.

15 december 2020

Five 20k grants for cross-campus bioengineering research projects

01 december 2020

Best Bioengineering MSc Graduate 2020: Nemo Andrea!

26 november 2020

Marie-Eve Aubin-Tam wint Watermanprijs

Onderzoeker Marie-Eve Aubin-Tam van de afdeling Bionanoscience heeft dit jaar de H.I. Waterman Sustainability Award gewonnen. De voorzitter van de afdeling Bionanoscience, Marileen Dogterom, reikte de prijs op donderdag 26 november virtueel aan haar uit tijdens een online bijeenkomst.

16 juli 2020

Op weg naar minimale cellen

Hoe dichter we bij het bouwen van een levende cel komen, hoe minder we het kunnen begrijpen. In de driedaagse virtuele workshop “Reconstituting biology - charting the way to minimal cells” beaamden cel-bouwende onderzoekers dat die complexiteit de cel juist zo interessant maakt.

19 juni 2020

Spinozapremie voor Nynke Dekker

Nynke Dekker ontvangt dit jaar de Spinozapremie, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap. Naast Nynke Dekker ontvangen prof. dr. ir. Jan van Hest (TUE), prof. dr. Pauline Kleingeld (RUG) en prof. dr. Sjaak Neefjes (LUMC/UL) de Spinozapremie. Prof. dr. Linda Steg (RUG) en prof. dr. Ton Schumacher (AVL/LUMC/UL) ontvangen de Stevinpremie. De laureaten krijgen ieder 2,5 miljoen euro, te besteden aan wetenschappelijk onderzoek en activiteiten met betrekking tot kennisbenutting.

02 april 2020

De kracht van collageen

Collageen is de lijm die ons lichaam bij elkaar houdt. Het zit in onze huid, botten, spieren, kraakbeen, gewrichtsbanden, haren, nagels – kortom, in bijna elk weefsel in ons lichaam. Collageeneiwitten vormen op sommige plekken, onder meer in de huid, netwerken die heel rekbaar zijn. Maar waarom die netwerken zo elastisch zijn, was tot nu toe nog onduidelijk. Onderzoekers van de TU Delft, AMOLF en Wageningen University & Research hebben nu ontdekt dat het aantal ‘kruispunten’ een belangrijke rol speelt. Tussen de drie en vier verbindingen per kruispunt is ideaal. Meer verbindingen maakt de collageennetwerken juist minder rekbaar. De nieuwe inzichten kunnen onder meer worden gebruikt voor de reparatie van beschadigd of verouderd weefsel, zoals kraakbeen of huid, en bij het kweken van nieuw huidweefsel voor brandwondenslachtoffers.