Archive

29 februari 2024

Research and drug development platform supported by ERC grant

Apart from storing heritable information, DNA can fold into a key that unlocks functions in specific proteins. Such DNA keys, called ‘aptamers’, are highly sought-after as new drugs and tools in biological research. Delft researchers developed a technique to find the right DNA key between the countless different aptamers that exist. The European Research Council has now awarded their idea with a Proof-of-Concept grant.

13 februari 2024

Volledig menselijke eiwit identificeren met nieuwe techniek

In een studie gepubliceerd in Nature Nanotechnology presenteren wetenschappers van de TU Delft een nieuwe techniek om eiwitten te herkennen. Eiwitten vervullen essentiële functies in onze cellen en spelen een cruciale rol bij ziekten zoals kanker en COVID-19-infectie. De onderzoekers identificeren eiwitten door de vingerafdruk uit te lezen, om deze vervolgens te vergelijken met patronen in een databank. Met deze technologie kunnen onderzoekers volledige eiwitten identificeren terwijl ze intact blijven, zodat de informatie bewaard blijft. De ontwikkeling helpt om de mechanismen achter verschillende ziekten bloot te leggen, en maakt het mogelijk om eerder diagnoses te stellen.

11 januari 2024

Hoe levende materialen van algen het best koolstof kunnen opnemen

Wetenschappers van de TU Delft hebben ontdekt hoe microalgencellen optimaal kunnen groeien in een fotosynthetisch gemanipuleerd levend materiaal. Deze microalgen nemen CO2 op uit de lucht en zetten licht om in energie en zuurstof dat ze nodig hebben om te overleven. Deze op algen gebaseerde levende materialen kennen verschillende toepassingen, van functionele objecten voor CO2-opvang tot zuurstofbronnen voor biologische weefsels. Het team, onder leiding van Marie-Eve Aubin-Tam en Kunal Masania, presenteert hun nieuwe inzichten in Advanced Materials.

28 november 2023

NWO-subsidie voor afstembare nanoporiën voor selectief transport en 3D printen van bouwmaterialen van bacteriën

De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft subsidies toegekend aan 28 veelbelovende onderzoeksprojecten op het gebied van Exacte- en Natuurwetenschappen (ENW), waaronder twee van de faculteit Technische Natuurwetenschappen aan de Technische Universiteit Delft. De beurzen tot 50.000 euro maken deel uit van de Open Competitie ENW-XS. Eva Bertosin ontvangt de beurs voor haar werk met nanoporiën. Kui Yu ontvangt de beurs voor zijn onderzoek naar levende bouwmaterialen.

13 november 2023

Delegation from Chan Zuckerberg Initiative visits TU Delft

On Monday 13 November, a delegation from the Chan Zuckerberg Initiative (CZI) visited TU Delft. The philanthropic organisation presented how they are supporting biomedical scientific research to a group of Delft researchers.

21 augustus 2023

5 miljoen voor zoektocht naar "ontbrekende schakel" in quantumcommunicatie

De TU Delft en haar Kavli Institute of Nanoscience hebben een subsidie van vijf miljoen dollar ontvangen van de Kavli Foundation voor de financiering van een onderzoeksproject om het quantumequivalent van telecommunicatie te ontwikkelen.

20 juli 2023

Samenlevende micro-organismen: geheel is meer dan de som van alle delen

Om succesvolle gemeenschappen van micro-organismen te ontwikkelen, moeten wetenschappers kunnen voorspellen of micro-organismen samen kunnen leven en werken. Uit een onderzoek gepubliceerd in Science is nu gebleken dat een simpele en populaire voorspellende regel niet altijd juist is.

29 juni 2023

Greg Bokinsky: Educator of the Year TNW 2023

Dankzij onze jaarlijkse Educator of the Year-verkiezing zetten we excellentie in het onderwijs in de schijnwerpers. Op 27 juni tijdens de TNW Education Afternoon maakte Paulien Herder, decaan TNW, de Educators of the Year per TNW-opleiding en de algemene winnaar bekend: Dr. Greg Bokinsky.

08 juni 2023

Guinness World Records pipetteren

Zaterdag 3 juni 2023 namen 276 deelnemers deel aan de Guinness World Records poging pipetteren, georganiseerd door studenten Nanobiologie van de TU Delft en Erasmus MC. Binnen slechts 5 minuten slaagden de deelnemers erin om tegelijkertijd vloeistof op te zuigen en te verplaatsen met een pipet.

01 juni 2023

Toewijzing veelbelovende onderzoeksproject van Aswin Muralidharan binnen Open Competitie ENW-XS

Het bestuur van het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen heeft 28 aanvragen in de Open Competitie ENW-XS gehonoreerd. Een van de gehonoreerde aanvragen is van Aswin Muralidharan voor het project ‘Using bacterial defence machinery for selective killing of cancer cells.’ Aswin Muralidharan is postdoctoraal onderzoeker bij Prof. Stan Brouns (afdeling Bionanoscience). Muralidharan’s huidige onderzoeksinteresse ligt in interacties tussen bacteriën en bacteriofagen.