Latest News

07 september 2017

Ontdekking chromosoom-motortje steunt DNA-lussentrekkers

Het is een van de mysteries van de biologie: hoe verdeelt een cel zijn DNA netjes over twee dochtercellen?

31 augustus 2017

Vier ERC Starting Grants voor onderzoekers TU Delft

Vier onderzoekers van de TU Delft hebben van de Europese Onderzoeksraad een ERC Starting Grant gekregen.

30 mei 2017

Eight VIDI grants for TU Delft

NWO has awarded 8 experienced researchers from TU Delft with a VIDI grant worth 800,000 euros. The grant enables them to develop their own innovative line of research and set up their own research group.

12 mei 2017

Hyun Youk wins Young Scientist Prize in Biological Physics

C6 is pleased to announce the award of IUPAP Young Scientist Prizes in Biological Physics to Hyun Youk in recognition of his outstanding contribution to the areas of physics within the remit of the Commission.

21 maart 2017

KNAW kiest Marileen Dogterom in haar bestuur

Per 1 juni treedt Marileen Dogterom, hoogleraar bionanoscience aan de TU Delft en hoogleraar atoom- en molecuulfysica aan de Universiteit Leiden, toe tot het bestuur van de KNAW. De benoeming is voor vier jaar, voor een dag per week. Dogterom volgt Ben Feringa op, die zijn bestuurstermijn heeft volgemaakt.

08 maart 2017

Marileen Dogterom to receive a Suffrage Science award

This evening, on International Women’s Day, prof. dr. Marileen Dogterom will receive a Suffrage Science Award at the Royal Society in London. The award, one of twelve in total, comes with special suffrage heirloom jewellery, which will be handed over during an evening celebrating the achievements of leading women scientists.

07 maart 2017

Marileen Dogterom ontvangt een Suffrage Science award

Vanavond, op Internationale Vrouwendag, zal prof. dr. Marileen Dogterom op de Royal Society in Londen een Suffrage Science award in ontvangst nemen. De in totaal twaalf awards die worden uitgereikt, gaan gepaard met de overdracht van speciaal hiervoor ontworpen sieraden. De sieraden worden overhandigd tijdens een avond waarin de prestaties van vooraanstaande vrouwelijke wetenschappers worden gevierd.

21 februari 2017

Kavli Institute of Nanoscience Delft Receives Major New Funding

The Kavli Institute of Nanoscience Delft will receive additional major funding to further advance its successful program in biological and quantum nanoscience.

16 februari 2017

Cellen delen zich door te ‘metselen op bewegende steigers’

Het is het meest cruciale mechanisme van het leven: celdeling. Het is al 25 jaar bekend dat een bacterie zich in tweeën deelt door in zijn midden een zogenaamde Z-ring aan te leggen. Daarmee knijpt hij zichzelf in twee dochtercellen. Onderzoekers van de universiteiten van Harvard, Indiana, Newcastle en Delft wisten met geavanceerde microscopen te ontrafelen hoe een bacterie dat doet. De bacterie blijkt in ongeveer een kwartier tijd een nieuwe celwand te bouwen, van buiten naar binnen werkend met behulp van meerdere moleculaire ‘metselaars’. Volstrekt onverwacht was dat die ‘metselaars’ zich langs de binnenkant van de wand-in-aanbouw verplaatsen door ‘treadmilling’: het bouwen aan de celwand gebeurt vanaf een steiger die aan de voorkant voortdurend wordt verlegd, terwijl die aan de achterkant voortdurend wordt afgebroken. De wetenschappers publiceren er over op vrijdag 17 februari in Science.

01 februari 2017

BN and QN successfully attract young scientific talent

This week, six Marie Curie Fellowships were awarded to young international scientists to pursue the next step in their burgeoning career at the BN (two fellowships) and QN (four fellowships) departments of the Delft Kavli Institute of Nanoscience at Delft University of Technology.

/* */