Latest News

04 maart 2020

Zigzag-DNA

DNA in een cel kun je normaliter vergelijken met spaghetti op je bord: een grote wirwar van strengen. Om bij celdeling het DNA netjes over de twee dochtercellen te kunnen verdelen, moet de cel dit organiseren in strak op elkaar gepakte chromosomen. Al jaren is bekend dat een eiwitcomplex genaamd condensine daarbij een sleutelrol speelt, maar biologen hadden geen idee hoe dat dan precies gebeurt. Tot februari 2018, toen wetenschappers van het Kavli Instituut van de TU Delft samen met collegaā€™s van EMBL Heidelberg in real time lieten zien hoe een condensine een lus trekt in het DNA. Maar nu blijkt uit vervolgonderzoek van dezelfde wetenschappers dat dit bepaald niet de enige manier is waarmee condensine het DNA opeen pakt. De wetenschappers ontdekten een volslagen nieuwe lusstructuur, die ze de ā€˜Z loopā€™ noemen. Op 4 maart publiceren zij dit nieuwe fenomeen in Nature, waar ze voor het eerst laten zien ze hoe condensine onderling samenwerkt en DNA opvouwt in een zigzag structuur.

16 januari 2020

Nieuwe software om gesprekken tussen cellen beter te begrijpen

EĆ©n van de meest fascinerende en belangrijke eigenschappen van levende cellen is hun vermogen tot zelforganisatie. Door met elkaar te praten kunnen cellen onder meer bepalen waar ze zich bevinden ten opzichte van elkaar, en of ze bepaalde genen uit of juist aan moeten zetten. Op deze manier zijn grote groepen cellen in staat om met elkaar samen te werken en zich te organiseren in allerlei soorten weefsels. Onderzoekers van de TU Delft hebben nu software ontwikkeld die gesprekken tussen cellen kan voorspellen en visualiseren aan de hand van de betrokken moleculen.

19 november 2019

Een Marsbasis bouwen met bacteriƫn

Hoe maak je een Marsbasis? Simpel: je stuurt een capsule met wat bacteriƫn naar de rode planeet en laat ze daar ijzer mijnen.

11 september 2019

Kabelbacteriƫn: levende stroomkabels met ongekende geleidbaarheid

Bacteriƫn die leven op elektriciteit en in staat zijn om stroom over lange afstanden door sterk geleidende kabels te sturen, net zoals hoe wij onze tv en koelkast van stroom voorzien... Het lijkt misschien moeilijk te geloven, maar dat is precies wat een team wetenschappers van de Universiteit Antwerpen (BE), de Technische Universiteit Delft (NL) en de Universiteit Hasselt (BE) recent heeft ontdekt. Bacteriƫn van wel een centimeter lang die leven op de zeebodem bevatten een geleidend vezelnetwerk dat te vergelijken is met de koperen kabels die wij gebruiken om elektriciteit te transporteren. De sterk geleidende vezels leiden mogelijk tot revolutionaire nieuwe materialen en technologieƫn.

18 juli 2019

Veni-subsidie voor vier onderzoekers TNW

De Nederlandse Onderzoeksraad (NWO) heeft een Veni-subsidie ter waarde van 250.000 euro toegekend aan twaalf veelbelovende jonge wetenschappers van de TU Delft, waarvan vier van de faculteit Technische Natuurwetenschappen. De beurs biedt de laureaten de mogelijkheid om gedurende een periode van drie jaar hun eigen ideeƫn verder uit te werken.

04 juli 2019

Nynke Dekker verkozen tot lid van EMBO

04 juli 2019

Teachers of the Year van TNW bekendgemaakt

Tijdens de Science Day van de Faculteit Technische Natuurwetenschappen, op donderdag 27 juni, maakte decaan Lucas van Vliet bekend wie zich dit jaar de beste docenten van de faculteit mogen noemen.

13 mei 2019

Gijsje Koenderink nieuwe hoogleraar afdeling Bionanoscience

De onderzoeksafdeling Bionanoscience van de faculteit Technische Natuurwetenschappen heeft Gijsje Koenderink aangetrokken als nieuwe hoogleraar. Koenderink komt over van het instituut AMOLF, waar ze hoofd is van de afdeling Living Matter en groepsleider van de groep Biological Soft Matter. Ze start op 1 september 2019.

19 december 2018

NWO grants collaborative Cryo-microscopy development by Hoogenboom (ImPhys) and Jakobi (BN)

NWO has announced that it has decided to fund the 810 kā‚¬ collaborative project CRYO3BEAMS led by Jacob Hoogenboom (ImPhys). The project, which further involves Arjen Jakobi (BN) and industrial partners Delmic and Demcon-Kryoz, is funded within the High-Tech Systems and Materials (HTSM) Topsector call.

29 november 2018

ERC Consolidator grant voor Chirlmin Joo en Pouyan Boukany

Bij de TU Delft zijn dit jaar twee ERC Consolidator grants gevallen. Beide grants zijn binnengehaald door onderzoekers van de Faculteit Technische Natuurwetenschappen. Dr. Pouyan Boukany van de afdeling Chemical Engineering wil beter begrijpen wanneer, hoe en waarom uitgezaaide tumorcellen loskomen van een tumor. Dr. Chirlmin Joo van de afdeling Bionanoscience wil een nieuw gene editing-instrument ontwikkelen op basis van een systeem dat in een bepaald micro-organisme te vinden is.