11 februari 2021

Reactor Instituut Delft herbenoemd als officiƫle partner van International Atomic Energy Agency

Het Reactor Instituut Delft (RID), de nucleaire onderzoeksreactor van de TU Delft, is voor de vierde keer geselecteerd als samenwerkingscentrum voor het International Atomic Energy Agency (IAEA). Het IAEA en het RID zijn overeengekomen om de samenwerking op het gebied van neutronenactiveringsanalyse (NAA) uit te breiden. De focus ligt daarbij op neutronenbundel gebaseerde methodologieƫn: een sleuteltechnologie in materiaalonderzoek, biologie en geneeskunde.

06 januari 2021

PhD cum laude voor Evert Merkx

We zijn een stap dichter bij Lichtgevend Glas. Op 14 december 2020 verdedigde Evert Merkx van de afdeling Radiation Science & Technology (RST) met succes zijn proefschrift en de bijbehorende stellingen. Na een intensieve verdediging besloot de promotiecommissie Evert cum laude te laten promoveren. ā€˜Cum laudeā€™ is de hoogste onderscheiding die de TU Delft aan promovendi kan toekennen. Deze onderscheiding wordt slechts aan 5% van de promovendi toebedeeld.

09 november 2020

Delftse formule brengt nieuwe milieuvriendelijke batterij dichterbij

Onderzoekers van de Chinese Academy of Sciences en de TU Delft hebben een methode ontwikkeld om de atomaire structuur van natrium-ionbatterijen te voorspellen. Tot nu toe was dat zelfs met de snelste supercomputers onmogelijk. De vinding kan het onderzoek naar na-ionbatterijen aanzienlijk versnellen. Daardoor kan dit type batterij een serieus alternatief worden voor de populaire Li-ionbatterijen die in onze smartphones, laptops en elektrische autoā€™s zitten. De onderzoekers hebben hun bevindingen gepubliceerd in het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Science.

27 augustus 2020

Onderzoekers zetten belangrijke stap richting nieuwe generatie batterijen

TU Delft-onderzoekers hebben, in samenwerking met onderzoekers van Tsinghua University, een belangrijke stap gezet richting een nieuw soort Li-ionbatterijen, de batterijen die onder meer in onze smartphones, laptops en elektrische autoā€™s zitten. Het lukte ze voor het eerst om een elektrolyt te maken dat goed samengaat met een anode gemaakt van lithiummetaal. Lithiummetaal is voor anodes de heilige graal. In theorie kun je met dit materiaal een twee tot drie keer hogere energiedichtheid halen dan met de huidige batterijen.

18 juni 2020

Impuls health & technology onderzoek met negen nieuwe Medical Delta hoogleraren

Negen hoogleraren mogen zich nu ook ā€˜Medical Delta hoogleraarā€™ noemen. Zij ontvangen daarvoor een dubbelbenoeming bij twee of meerdere academische instellingen (TU Delft, LUMC, Universiteit Leiden, Erasmus MC, Erasmus Universiteit) die zijn aangesloten bij Medical Delta. Daarmee krijgt het health & technology onderzoek opnieuw een impuls.

10 maart 2020

Onderzoekers maken zonnecellen met behulp van enzymen uit papaja's

In verschillende soorten zonnecellen worden dunne laagjes titaandioxide (titania) gebruikt. De methoden waarmee deze titania-films momenteel worden gefabriceerd, vereisen hoge temperaturen en dure, hoogwaardige technologieƫn. Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft (TU Delft) hebben nu een laagdrempelige en volledig organische methode ontwikkeld om op relatief lage temperatuur dunne, poreuze laagjes titania te maken.

14 januari 2020

Delfts onderzoek brengt nieuwe generatie batterijen dichterbij

Voor grootschalige introductie van elektrische autoā€™s is het belangrijk om veiligere batterijen met meer capaciteit te ontwikkelen vergeleken met de huidige Li-ion batterijen.