19 februari 2024

Delftse onderzoekers zetten volgende stap naar betere batterijen met breed beschikbare materialen op basis van Na-ionen

Delftse onderzoekers ontwikkelen batterijen die sneller kunnen opladen, stabielere opslag bieden en van duurzame materialen worden gemaakt die goed beschikbaar zijn. Hiermee bieden ze een goedkoper alternatief voor lithium-ion batterijen die bestaan uit zeldzame materialen en een hoge CO2 footprint hebben.

01 februari 2024

New network to build the first realistic thermomagnetic generator for waste heat recovery

TU Delft leads HEAT4ENERGY, a European consortium, dedicated to develop thermomagnetic devices and novel materials to harvest heat from data centres, food, pulp and paper industries and convert this waste heat to electricity. This project ticks all the boxes: energy transition, decarbonising, low and high power devices for conversion of waste heat to electricity, energy storage, finding alternatives for critical raw materials, developing new materials and most important of all: training of a next generation of European experts.

19 januari 2024

Nuclidenkaart op gigaformaat

De onderzoeksreactor van TU Delft Reactor Institute van de faculteit Technische Natuurwetenschappen heeft een aantal jaar geleden een nieuwe koepelbeplating aan de buitenkant laten plaatsen. Wat van buitenaf niet te zien is: de binnenzijde van de reactorhal heeft nu een unieke bekleding gekregen: de nuclidenkaart.

09 november 2023

Is Safety Culture a Matter for the Workplace, Not Science?

Developing a strong safety culture is a complex process that requires an integrated approach. Two safety experts from different fields agree that collaboration between science and the workplace is essential.

15 september 2023

TU Delft Reactor Institute in uitzending Focus over Kernenergie

Maandag 11 september 2023 is een uitzending geweest van Focus over kernenergie waarin onder andere EPZ, COVRA en TU Delft Reactor Institute geïnterviewd zijn.

10 juli 2023

TU Delft Reactor Institute kondigt met trots aan: voorstel Material Independence & Circular Batteries door Groeifonds gehonoreerd

Batterijtechnologie speelt een cruciale rol in de energietransitie als opslagsysteem voor groene energie. Voor het stabiliseren van het elektriciteitsnet en voor de elektrificatie van de mobiliteitssector. Het voorstel Material Independence & Circular Batteries richt zich op het realiseren van een sterke positie voor de Nederlandse maakindustrie in de mondiale batterijketen, waarbij de onafhankelijkheid van kritische materialen, duurzaamheid en circulariteit centraal staan. Dit is essentieel om de klimaatdoelstellingen te behalen en duurzaam economisch succes in Nederland te realiseren.

07 juli 2023

60 jaar onderzoek en onderwijs met de reactor van de TU Delft

In de glossy '60 jaar Reactor Instituut' hebben we de laatste drie directeuren geïnterviewd die terugkijken naar hun tijd bij het instituut. Maar we kijken vooral ook vooruit.