10 juli 2023

TU Delft Reactor Institute kondigt met trots aan: voorstel Material Independence & Circular Batteries door Groeifonds gehonoreerd

Batterijtechnologie speelt een cruciale rol in de energietransitie als opslagsysteem voor groene energie. Voor het stabiliseren van het elektriciteitsnet en voor de elektrificatie van de mobiliteitssector. Het voorstel Material Independence & Circular Batteries richt zich op het realiseren van een sterke positie voor de Nederlandse maakindustrie in de mondiale batterijketen, waarbij de onafhankelijkheid van kritische materialen, duurzaamheid en circulariteit centraal staan. Dit is essentieel om de klimaatdoelstellingen te behalen en duurzaam economisch succes in Nederland te realiseren.

07 juli 2023

60 jaar onderzoek en onderwijs met de reactor van de TU Delft

In de glossy '60 jaar Reactor Instituut' hebben we de laatste drie directeuren geïnterviewd die terugkijken naar hun tijd bij het instituut. Maar we kijken vooral ook vooruit.

07 juli 2023

From table salt to nuclear energy

Nick ter Veer, a PhD student at the Delft University of Technology, has recently synthesized a promising thorium chloride salt, that can be used to fuel a new generation of nuclear reactors. Thorium has great potential, in combination with an uranium or plutonium based fuel, for a more sustainable nuclear fuel cycle, thereby producing less long lived radioactive waste. Together with the Reactor Physics & Nuclear Materials research team, he is now looking at this salt’s properties, to assess its suitability for use in the so-called Molten Salt Reactors.

22 juni 2023

Innovative Health Initiative subsidie van EUR 24 miljoen om kankerbehandelingen te verbeteren

Het Innovative Health Initiative heeft een subsidie van EUR 24 miljoen toegekend aan het IMAGIO consortium van klinische partners, gecoördineerd door Philips, met aanvullende middelen en financiering door industriële partners. Het consortium zal onderzoek doen naar het verbeteren van klinische resultaten door minder invasieve behandelingen voor longkanker, leverkanker en weke delen sarcomen.

09 juni 2023

TU Delft en RUG/UMCG bundelen krachten voor kindvriendelijke knoopcelbatterij

08 juni 2023

NWO-subsidie voor een kosteneffectief zonneraam dat energie genereert

In dit project zullen TU Delft, Physee en NSG-Pilkington een kosteneffectief energieopwekkend luminescerende coating voor ramen ontwikkelen op basis van het principe van een luminescente zonneconcentrator. Dit zal worden bereikt met nieuwe luminescerende materialen die uniform over het gehele zichtbare zonnespectrum kunnen absorberen, de geabsorbeerde energie opnieuw kunnen emitteren en transporteren naar zonnecellen.

16 mei 2023

Wim Koppers nieuwe directeur TU Delft Reactor Instituut

Het College van Bestuur van de TU Delft heeft Wim Koppers met ingang van 1 september 2023 benoemd als directeur van het TU Delft Reactor Instituut