09 mei 2023

Nieuwe samenwerkingsovereenkomst TU Delft en ISIS Neutron and Muon Source

Technische Universiteit Delft en ISIS hebben op 4 mei 2023 een nieuwe overeenkomst getekend voor verdere samenwerking tussen beide instellingen. ISIS en de TU Delft hebben al zeer lang een samenwerkingsverband voor de ontwikkeling van neutroneninstrumentatie en -technologieën. In het bijzonder heeft de TU Delft, gesteund door fondsen van NWO, de afgelopen 15 jaar met ISIS samengewerkt voor het ontwerp en de bouw van twee ISIS Second Target Station instrumenten: de Offspec reflectometer en het Larmor small angle scattering instrument.

08 mei 2023

TU Delft zet in op batterij van de toekomst

Een belangrijke uitdaging in de energietransitie is het efficiënt en flexibel opslaan én transporteren van hernieuwbare energie. Batterijen spelen daarin een belangrijke rol. Maar toch is er nog veel onderzoek en innovatie nodig. Om dat te stimuleren, lanceert TU Delft – donderdag 11 mei 2023 – e4BatteryDelft: een gloednieuw platform dat kijkt naar het elektrochemisch opslaan van hernieuwbare energie – met respect voor de wereld om ons heen, op een manier dat het betaalbaar is en ook nog eens volledig Europees.

06 april 2023

Batterijmaterialen in de schijnwerpers gezet

Begrijpen waarom bepaalde materialen voor de opslag van energie beter werken dan andere is een cruciale stap in de ontwikkeling van batterijen die elektronische gadgets, elektrische voertuigen en hernieuwbare elektriciteitsnetten zullen aandrijven. Onderzoekers van de Drexel University en de TU Delft hebben een nieuwe techniek ontwikkeld om de elektrolyten in systemen voor energieopslag snel en nauwkeurig te kunnen traceren.

24 maart 2023

Kleinste details zichtbaar gemaakt door vernieuwde ROG Neutronenreflectometer

Vandaag is de 'nieuwe' ROG neutronenreflectometer bij het TU Delft Reactor Institute officieel geopend. Het instrument toont de structuur en samenstelling van dunne lagen en interfaces van materialen. De opening is een belangrijke stap voor wetenschappers die werken aan betere prestaties en duurzaamheid voor een breed scala van producten.

24 maart 2023

Informatiemarkt 22 april 2023: 60 jaar onderzoek en onderwijs met de reactor

De koepel van de onderzoekreactor op TU Delft Campus is voor velen een vertrouwd gezicht. Dit jaar is het al 60 jaar geleden dat de reactor in gebruik is genomen. Maar, wie weet hoe en waarvoor deze reactor gebruikt wordt?

23 februari 2023

Delft invention can double the life of batteries in smartphones and e-cars

20 februari 2023

Chaos creëren in batterij om levensduur te verlengen

De elektrische auto heeft dankzij de vooruitgang van batterijen zijn intrede gedaan, en batterijen zijn nodig om duurzame zonne- en windenergie op te slaan tot het moment op de dag dat we de energie nodig hebben. De meest gebruikte batterij hiervoor is op dit moment de lithium-ion batterij. Onderzoekers van de TU Delft presenteren nu in Nature Communications en Advanced Materials een nieuwe doorbraak waarmee de levensduur van deze batterijen nóg eens flink verbeterd kan worden.