Ik ben een wo-master student

Wil je de lerarenopleiding volgen tijdens je master (oriëntatie educatie)?

In de masters Applied Physics, Life Science & Technology en Chemical Engineering kan een deel van de lerarenopleiding worden opgenomen in de ‘oriëntatie educatie’ van de master zelf. Studenten Industrieel Ontwerpen kunnen de examencommissie verzoeken een deel van de lerarenopleiding op te mogen nemen in de vrije ruimte van het masterprogramma.

Inhoud oriëntatie educatie

Een masterstudent die de Minor Educatie of de Educatieve Module al heeft gevolgd doet alleen het verdiepingsdeel van de lerarenopleiding (het tweede deel van de beroepsgerichte component). Een student die niet de Minor Educatie of de Educatieve Module heeft gevolgd, volgt het basisdeel van de lerarenopleiding (het eerste deel van de beroepsgerichte component). Na afronding van de master kan de student het verdiepingsdeel doen.

Na de oriëntatie educatie

Na afronding van het verdiepingsdeel van de lerarenopleiding ben je eerstegraads onderwijsbevoegdheid. Je kan dan aan de slag als bètadocent (in het Nederlandse onderwijsstelsel) in de vakken Natuurkunde, Wiskunde, Scheikunde, Informatica of Onderzoek & Ontwerpen. Als je tijdens de Oriëntatie Educatie het basisdeel hebt gevolgd kun je een eerstegraadsbevoegdheid behalen door je daarna in te schrijven voor de master Science Education & Communication.

Wil je de lerarenopleiding volgen na je master?

Als je een universitaire master- of doctoraalopleiding hebt afgerond kan je bij de TU Delft kiezen uit twee opties om bètadocent te worden: de 1-jarige lerarenopleiding of de Educatieve Module.

Met een afgeronde master-/ doctoraalopleiding die aansluit bij het schoolvak waarin je wilt lesgeven, kun je direct instromen in de 1-jarige lerarenopleiding. Sluit je vooropleiding niet aan? Dan kun je met schakelvakken deficiënties wegwerken en daarna starten met de 1-jarige lerarenopleiding.

Na de 1-jarige lerarenopleiding (master)

Na dit jaar ben je eerstegraads onderwijsbevoegd en ontvang je een masterdiploma. Je kan dan aan de slag als bètadocent (in het Nederlandse onderwijsstelsel) in de vakken Natuurkunde, Wiskunde, Scheikunde, Informatica of Onderzoek & Ontwerpen.

Als je een universitaire master hebt afgerond, kan je ook kiezen voor de Educatieve Module. Deze module is een goede manier om te ontdekken of het onderwijs iets voor je is. Het programma duurt een half jaar. Je krijgt theorieonderwijs en daarnaast loop je stage op een middelbare school.

Na de Educatieve Module

Na 6 maanden krijg je een bekwaamheidscertificaat met een beperkte tweedegraads onderwijsbevoegdheid*. Je kan dan aan de slag als bètadocent (in het Nederlandse onderwijsstelsel) in de vakken Natuurkunde, Wiskunde, Scheikunde, Informatica of Techniek.

Contact

Heb je vragen over de oriëntatie educatie, de 1-jarige lerarenopleiding of wil je weten welk schoolvak het best past bij je voorkennis?