Nieuws

134 resultaten

02 mei 2023

Bert van Wee op EenVandaag over mileuwinst goedkoop treinabonnement

Bert van Wee op EenVandaag over mileuwinst goedkoop treinabonnement

Voor 49 euro per maand door Duitsland met het ov. Dat kan vanaf vandaag met het 'Deutschlandticket'. Leon Vaessen van D66 Limburg wil ook graag in Nederland zo'n kaart invoeren. "We moeten alles aangrijpen om mensen in de trein en bus te krijgen."

25 april 2023

Bert van Wee op Gebiedsontwikkeling.nu over boekverslag megaprojecten voor megasteden

Bert van Wee op Gebiedsontwikkeling.nu over boekverslag megaprojecten voor megasteden

Bert van Wee doet verslag over het boek ‘Megaprojects for megacities, A comparative case book’, onder redactie van John D. Landis. Over de complexe kunst van XL-projectplanning en alles wat daarbij goed en fout kan gaan.

25 april 2023

Bert van Wee op EenVandaag over het effect van de verhoging benzineprijs op daling van CO2 uitstoot

Bert van Wee op EenVandaag over het effect van de verhoging benzineprijs op daling van CO2 uitstoot

Benzine wordt volgend jaar waarschijnlijk duurder, omdat het verplicht gemengd moeten worden met biobrandstof. Het doel is om CO2-emissies te laten dalen. Maar lukt dat ook? Wel volgens hoogleraar transportbeleid Bert van Wee, al is het effect klein.

29 maart 2023

Bert van Wee in het Parool over OV plannen Amsterdam

Bert van Wee in het Parool over OV plannen Amsterdam

De voorgestelde verschraling van het Amsterdamse openbaar vervoer stuit op veel weerstand. Amsterdam krijgt te maken met problemen waarmee het platteland al langer kampt, zegt Bert van Wee. “Met als verschil dat je op het platteland echt helemaal vast kan komen te zitten. Toch kan dit in steden leiden tot vervoersarmoede in armere buurten waar mensen voor hun mobiliteit afhankelijk zijn van het ov."

08 maart 2023

Bert van Wee bij EenVandaag over verlaging maximum snelheid

Bert van Wee bij EenVandaag over verlaging maximum snelheid

Veilig Verkeer Nederland wil dat de snelheid op wegen waar we nu 80 kilometer per uur rijden, verlaagd wordt naar 60. Daarmee zou het aantal verkeersdoden kunnen worden teruggedrongen. Toch zetten experts vraagtekens bij het plan. Wat wel vaststaat is dat een lagere snelheid zorgt voor een minder grote kans op een fatale afloop. De impact van de klap is volgens hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, Bert van Wee dan namelijk aanzienlijk lager als het misgaat.