151 resultaten

06 december 2022

Wijnand Veeneman bij NOS Radio 1 over de vergunning van het hoofdrailnet

Concurrerende vervoersbedrijven willen voorkomen dat de NS in 2025 opnieuw een vergunning krijgt voor de belangrijkste spoorlijnen in Nederland. Daarom dagen een paar vervoersbedrijven vandaag de overheid voor de rechter. Wijnand Veeneman, onderzoeker Openbaar Vervoer legt uit dat het best een ingewikkelde case is.

24 november 2022

Bert van Wee op Cobouw over onderhoud van infrastructuur

De verbindingen tussen steden en dorpen via weg, rail en water kennen nauwelijks nog ontbrekende schakels. “Infrastructuur moet je goed onderhouden”, zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, “want een onverwachte sluiting van een tunnelbuis of brug veroorzaakt veel overlast in het verkeer en daardoor economische schade.

09 november 2022

Bert van Wee in NRC over reisgedrag na corona

Nu de reisrestricties grotendeels verdwenen zijn, gaat de 'inhaalslag' van luchtvaartmaatschappijen sneller dan verwacht. Het is geen verrassing dat mensen weer meer reizen, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft. De wereldwijde reisrestricties van de afgelopen twee jaar zijn grotendeels opgeheven.

03 november 2022

Wijnand Veeneman in Nederlands Dagblad over marktwerking op het spoor

Het monopolie van de NS op het Nederlandse spoor staat op het spel nu de Europese Commissie en concurrenten eisen dat ook andere vervoersbedrijven er kunnen rijden. De staatssecretaris, spoorbedrijf en vakbond waarschuwen voor rampzalige gevolgen. Is die vrees terecht? Wie binnen de Randstad een tweede (of zelfs derde of vierde) partij over het spoor laat rijden, vraagt om problemen. Dat zegt universitair hoofddocent Wijnand Veeneman (TU Delft). "Buiten de Randstad is concurrentie al veel minder problematisch."

24 oktober 2022

Wijnand Veeneman bij BN De Stem over probleem bij de spoorwegovergang Bergen op Zoom

Een enorme ravage op de spoorwegovergang in Bergen op Zoom: een trein botste op een lijnbus, waarbij de bus doormidden brak. Wat was de oorzaak? "Het is te simplistisch om te beweren dat het de schuld is van verstoorde software. Kernvraag is: ‘Waarom stond die bus stil op het spoor?’ Dat moet systematisch geanalyseerd worden." zegt Veeneman bij BN De Stem.