152 resultaten

24 oktober 2022

Wijnand Veeneman bij BN De Stem over probleem bij de spoorwegovergang Bergen op Zoom

Een enorme ravage op de spoorwegovergang in Bergen op Zoom: een trein botste op een lijnbus, waarbij de bus doormidden brak. Wat was de oorzaak? "Het is te simplistisch om te beweren dat het de schuld is van verstoorde software. Kernvraag is: ‘Waarom stond die bus stil op het spoor?’ Dat moet systematisch geanalyseerd worden." zegt Veeneman bij BN De Stem.

04 oktober 2022

Bert van Wee in diverse media over files

De files zijn terug van weggeweest. "Wen daar maar aan, want ze gaan nooit helemaal verdwijnen", zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee aan de TU Delft. "Oplossingen om het fileprobleem te verhelpen, zoals de bouw van meer wegen of de invoering van een kilometerheffing, helpen slechts deels", zegt de hoogleraar.

19 september 2022

Verkeersveiligheid verbeteren met een nieuw interventie- en feedbacksysteem voor automobilisten

De verkeersveiligheid komt door verschillende factoren die automobilisten negatief beïnvloeden in het gedrang, denk aan afleiding door mobiele telefoons, vermoeidheid en slaperigheid. In het EU-project i-DREAMS werken verschillende universiteiten en bedrijven samen om een "veiligheidstolerantiezone" te ontwikkelen om de toestand van de bestuurder te beoordelen en krijgen zij via een platform gepersonaliseerde interventies en feedback om de verkeersveiligheid te verbeteren. Amir Pooyan Afghari en Eleonora Papadimitriou, beiden onderzoekers aan de TU Delft, zijn bij dit project betrokken.

08 september 2022

Bert van Wee in Trouw over afschaling NS

Gaan treinreizigers van nu met de versobering van de dienstregeling van NS voor altijd overstappen op vervoer met de auto? Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee is er niet zo bang voor.

04 september 2022

Wijnand Veeneman bij NPO Radio1 over Het OV is niet duurder dan de auto

De auto is veel goedkoper en in Nederland is het openbaar vervoer erg duur als je het vergelijkt met de landen om ons heen. Lariekoek, zegt OV-onderzoeker Wijnand Veeneman bij Spraakmakers.