Je hebt er misschien al over gehoord. In 2050 mag geen Ă©Ă©n huis in Delft meer gebruik maken van gas. Waarschijnlijk dacht je toen meteen: hoe gaan ze dat OOIT voor elkaar krijgen? Zestig studenten van de TU Delft hebben daar een vrijdag en een zaterdag 28 uur achter elkaar over nagedacht.

Ehm, 28 uur: is dat niet wat lang? Nou, dat is precies het idee van de ‘Climathon’. “We zetten de studenten net zo lang bij elkaar tot ze met een briljant plan komen. We brengen heel veel knappe koppen bij elkaar en uiteindelijk komen ze met een goed plan waar de stad Ă©cht iets aan heeft”, vertelt Serge van TU Delft. “Naast het probleem van het gas hebben we ook nagedacht over de Schieoevers. In deze wijk staan straks 15.000 woningen, die allemaal het milieu zo min mogelijk moeten belasten. Maar hoe krijgen we dat voor elkaar?”

Dit is waarom studenten dit doen

Laurens is Ă©Ă©n van de studenten die meedoet aan de Climathon. Hij vertelt: “Ik vind het superbelangrijk om na te denken over de oplossing voor deze problemen. Daar offer ik graag mijn nachtrust voor op. Ik wil vooral nadenken over een oplossing die voor iedereen haalbaar Ă©n betaalbaar is.”

Verschillende groepen

De studenten hebben trouwens niet met zestig man gewerkt aan Ă©Ă©n oplossing. Ze hebben in verschillende groepjes nagedacht over Ă©Ă©n van de problemen. Diverse coaches stonden de groepjes bij, waaronder een heuse ‘oma’. Een van de voorwaarden bij de uitgedachte oplossingen was namelijk dat je oma het gewoon moest kunnen begrijpen. Aan het einde van de 28 uur hebben onderzoekers van de TU Delft en wethouder Bas Vollebregt besloten welk ideeĂ«n het beste zijn.

De oplossing voor de Schieoevers

Maar goed, jij bent natuurlijk razend benieuwd welke oplossingen er zijn gevonden! Om de Schieoevers ‘klimaatneutraal’ te maken, is er een app bedacht. Serge legt uit wat je met dit technische snufje kunt doen (in de toekomst dan, hù). “Een heel groot deel van de milieuvervuiling ontstaat bij de bouw en sloop van een gebouw. Maar wat als je de bouwmaterialen kunt hergebruiken? Met de app kun je de materialen scannen. Vervolgens zie je precies wat het is, van welk materiaal het is en hoeveel het waard is. Vervolgens kun je bepalen of je het opnieuw gebruikt.”

De oplossing voor het gas

Ook voor onze gasloze toekomst kwamen de studenten met een superslim plan op de proppen. Serge vertelt: “Zij hebben een soort Tinder voor klussers bedacht. Op dit platform kun je zien hoe jij op een andere manier energie kunt opwekken dan gas. Daarnaast zie je wat dit kost Ă©n kom je in contact met buren die dit eerder hebben gedaan. Zo kun je ervaringen uitwisselen en elkaar helpen.”

Zo gaat het verder

Superslimme ideeĂ«n, dus! Maar hoe gaat het nu verder? “Het idee voor de Schieoevers heeft de Climathon gewonnen en krijgt ondersteuning en geld om het idee verder te ontwikkelen. Het team dat de oplossing voor het gas heeft bedacht, gaat hier ook mee verder. Zij worden gekoppeld aan een bedrijf dat hen verder helpt.” Wie weet zien we deze ideeĂ«n over een tijdje dus terug in Delft!

Extra info

Collegejaar: 2018-2019