Ben je ooit diep ontroerd geweest door muziek? Iemand die prachtig zingt or een geweldige gitaarsolo? Of misschien een zonsondergang of lichtshow? Een prikkel gaat van je nek via je ruggengraat naar beneden, vult je buik met vlinders en je adem stokt. Toch heb je je nog nooit zo levend gevoeld.

De kunst installatie
Zonder enige vorm van drugs of andere intoxicatie kan dit gevoel nagebootst worden in een kunstinstallatie. Een kleine ruimte met spiegels laat je jezelf zien van dichtbij, maar door de gaten in de spiegels waar licht doorheen komt kruipen zijn er meer indrukken dan je kan verwerken. Deze installatie is deel van Mojo Backstage, een expositie in het Prinsenhof die vanaf 12 april te zien is. Ze zijn 50 geworden en hebben als Delftse organisatie enorm uitgepakt om dat te vieren.

Lana Letanche
Om de echte festival ervaring na te bootsen moet je lekker creatief kunnen denken, wie kan je daar beter voor vragen dan een studente Industrieel Ontwerpen? Dit is hoe Lana Letanche werd aangehaakt bij het project. Zij ontdekte haar liefde voor licht en interactie ontwerp tijdens een keuzevak in haar Bachelor. Daar leerde ze ook een vrouw kennen die haar later zou begeleiden tijdens het Mojo-traject. In Finland, tijdens haar minor, leerde ze materialen kennen door haar handen te gebruiken bij het prototypen van producten. Een combinatie van de liefde voor handwerk, fascinatie voor licht en interesse in menselijke interactie met producten deed een lampje branden bij haar mentor. Zij kende het Mojo Backstage project en koppelde de twee aan elkaar. Dit leverde haar de afstudeeropdracht op.

Het project
Dat was het moment waarop ze begon met het nabootsen van het festival gevoel. Lana had haar focus op het piekmoment tijdens een festival gelegd, en was in het bijzonder geïnteresseerd in het licht wat daarbij hoorde. Op een studentenfeest, IO Festival, werd het eerste prototype getest en daarna werden vele versies getest door vrienden en familie. Ze had een framework waarbinnen ze kon ontwerpen maar toen ze aan de slag ging met gaten in gordijnen waar felle lampen achter geplaatst werden, had ze dat eureka moment. Het klopte en ze voelde het zelf. Als je het ontwerp nu gaat bekijken zie je de vele iteraties die er overheen zijn gegaan niet meer. De spiegels met kleine lampjes erin geven mensen een overvloed aan stimuli en indrukken waardoor je heel veel ervaart op hetzelfde moment.

Prinsenhof

Extra info