Voor de LDE master Governance of Migration and Diversity kregen studenten de opdracht om oplossingen te bedenken om de Gillisbuurt te verbeteren. De Gillisbuurt maakt deel uit van de wijk de Buitenhof, een diverse wijk waarin ruimtelijke ontwikkeling gaande is. Aan het begin van het vak werd een beeld geschetst van een buurt met een hardnekkige negatieve reputatie, die niet onopgemerkt is gebleven bij beleidsmakers en de media. De buurt heeft een verleden van criminaliteit,  maar ondanks het afnemen van misdaad blijkt deze negatieve reputatie hardnekkig.

Eén groep deed het anders
Voor de opdracht besloot het groepje van Michael, Angelique, Lizzy, Daniel, Isa, Jiayu en Ali om zich niet te laten leiden door wat er over de buurt werd geschreven, maar om buurtbewoners zelf te vragen hoe zij over hun buurt dachten. Michael: “Het is interessanter om te horen wat de buurt zelf ervaart. Door bewoners te interviewen creëer je een beter beeld van de werkelijkheid dan een vooraf gevormd beeld.”

Een ander beeld van de wijk
Dat het beeld dat de studenten vooraf over de Gillisbuurt hadden niet klopte, bleek toen ze zelf voor het eerst de Gillisbuurt bezochten. Lizzy: “Het eerste wat me opviel was dat het beeld dat ik had over de Gillisbuurt veel negatiever was dan de werkelijkheid. De mensen zijn aardig en trots op hun buurt en er wordt erg hard gewerkt om de buurt te verbeteren. Er zijn heel veel positieve ontwikkelingen gaande.”

Verbetering
Door middel van de interviews kwamen de studenten erachter waar men zelf verbetering zag in hun buurt. Vervolgens konden de studenten met deze informatie oplossingen voor de buurt bedenken. Zo bleken bewoners bijvoorbeeld meer behoefte te hebben aan plekken om samen te komen zoals cafés en fijne openbare ruimten. Michael: “In de colleges en in de gemeentelijke rapporten over de Gillisbuurt draait het voornamelijk om het verbeteren van meetbare factoren, zoals het gemiddelde inkomen van een wijk. Momenteel bestaat de Gillisbuurt voor 97 % uit sociale huurwoningen, maar de gemeente heeft plannen om er meer woningen voor middeninkomens te gaan bouwen. Dit heeft een meetbaar positief effect, het gemiddelde inkomen van de buurt stijgt hierdoor. Maar in de gesprekken met bewoners zien we dat het juist ook om niet meetbare zaken gaat die veel positief effect kunnen hebben.”

KopieKoffie
Er zijn veel ontwikkelingen gaande om meer verbintenis te creëren binnen de Gillisbuurt. De studenten zien deze initiatieven als een enorme kracht van de buurt. Een voorbeeld van zo’n initiatief is KopieKoffie, een print- en koffiezaak. KopieKoffie is opgericht door Francien Nijenhuis en Harmen van der Laan, beide inwoners van de Buitenhof. Lizzy: “KopieKoffie heeft een positieve impact op de buurt, het is een plek waar je gewoon kunt zíén dat buurtbewoners er met plezier samenkomen. Wij geloven dat de verandering vanuit de buurt zelf dient te komen en hebben hierop gefocust in onze opdracht. KopieKoffie is hier een prachtig voorbeeld van. ”

Gillisbuurt

Rodrigo Cardoso