Hardlopen is bij uitstek een sport waarin je je ziel en zaligheid kwijt kunt en kent verschillende trainingsvormen. Je kunt in de openlucht trainen, in groepsverband én wanneer het zo uitkomt, individueel. Ook in de afstand kun je veel variatie aanbrengen. Hardlopen brengt bovendien een aantal voordelen met zich mee; je conditie verbetert, je weerstand neemt toe en je humeur verbetert. Lopen is dé manier om te werken aan je lichaam én geestelijke gezondheid.

Hardloopschema
Hardloopdocent Jos Tóth heeft een trainingsschema opgesteld voor beginners en gevorderden hardlopers om zelf mee te trainen. Download het schema hier

Veiligheidsmaatregelen
Om de kans op verspreiding van het coronavirus zo klein mogelijk te houden, vragen we je te houden aan de volgende voorwaarden:

  • Houd altijd 1,5 meter afstand tot elkaar.
  • Blijf thuis als je tot de risicogroep behoort of een van de volgende klachten hebt: verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn), hoesten, benauwdheid, verhoging of koorts en/of plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping). Blijf ook thuis als een van je huisgenoten koorts (vanaf 38 graden) en/of benauwdheid heeft.
  • Om hygiëneredenen vragen wij je om je handen regelmatig te wassen met water en zeep of om alcoholgel te gebruiken. Bij X kun je gebruik maken van de desinfectiepompen bij de ingang. Hoest en nies in je ellenboog, niet in je handen. Schud geen handen.
  • Kleedkamers en douches zijn nog gesloten. Kom je sporten, zorg dan dat je al omgekleed bent voordat je naar X komt. Toiletten in de entreehal zijn wel beschikbaar.
  • Neem je eigen materiaal en/of instrumentarium mee en vul thuis alvast je waterfles. Je kunt in verband met hygiënemaatregelen geen materialen en instrumenten van X lenen. Vast materiaal dat in de ruimtes aanwezig is, zoals de piano in een muziekstudio, mag je wel gebruiken.
  • Kom niet eerder dan 5 minuten voor de aanvangstijd van je activiteit naar X.
  • Na afloop van je geplande activiteit(en) ga je direct weer weg.
  • Wanneer je voor een activiteit naar X komt, dan dien je altijd vooraf te reserveren. Cafe X is wel vrij toegankelijk met een maximum van 50 bezoekers.
  • Gebruik van een (grote) handdoek is verplicht bij deelname aan ticketuren en indien je de Fitness bezoekt. Zonder handdoek kun je niet deelnemen.

We vertrouwen erop dat iedereen zich kan vinden in bovengenoemde voorwaarden. Alleen dan kunnen we op dit moment in de 1,5 meter-samenleving veilig en verantwoord met elkaar gebruik maken van de faciliteiten bij X.

Voor deelname aan deze les is het belangrijk dat je al minimaal enige hardloopervaring hebt. In een groep van gevarieerd niveau – van lichtgevorderden tot vergevorderden – krijg je de ruimte om jouw loopdoelen te realiseren. Bijvoorbeeld een lange afstand lopen of je prestatie op de 5, 10 of 21 kilometer verbeteren. De training omvat een warming-up, gevolgd door rek- en strekoefeningen, core stability-oefeningen en loopstijlscholing. Daarna start de ‘echte’ training en ga je meters maken. De training wordt afgesloten met een cooling down en rek- en strekoefeningen. Bij regelmatige deelname ontvang je een trainingsschema.

Rooster & inschrijven

Docenten

Jos Tóth

Jos Tóth loopt al hard sinds 1980. Hij heeft hiertoe ook een opleiding (Atletiekunie) gevolgd en heeft in 2014 en in 2017 al hardlooptrainingen verzorgd aan studenten van de TU Delft. Hardlopen wordt door hem gezien als een integrale beleving; hij laat alle aspecten aan bod komen die je tot een allround loper maken met steeds nieuwe trainingsvormen, parcoursen en een grote variatie in oefeningen. Hij vindt contact met de groep én de individuele deelnemers essentieel.

Prijs

Je hebt een X-abonnement nodig om je in te kunnen schrijven voor dit ticketuur.

Bekijk het prijsoverzicht

Praktische informatie

Beginners
Ticketuur 
Draag hardloopschoenen, dat is belangrijk om blessures te voorkomen. Kleed je in comfortabele (sport)kleding die voldoende warmte biedt in de buitenlucht. Vergeet niet om signaallichtjes en reflectiemateriaal te dragen als het donker is.