Stretching, ook bekend als ‘rekken en strekken’, is het op een voorzichtige manier rekken van bepaalde spiergroepen om de lenigheid van deze spieren te trainen en te verbeteren. Bovendien bevordert stretchen het herstel van de spieren en helpt het blessures voorkomen. Het is daarom vaak een vast onderdeel van zowel de warming-up als cooling down van een training. Over het algemeen is het raadzaam het gehele lichaam te stretchen, waarbij er bij bepaalde sporten iets meer aandacht aan bepaalde spiergroepen wordt besteed. Bij bijvoorbeeld hardlopers zijn dit vooral de kuiten, de hamstrings en de quadriceps. Stretchen is ook heel belangrijk voor dansers; het helpt hen bij het verkrijgen en behouden van lenigheid die nodig is om bepaalde dansbewegingen te kunnen maken.

Als je graag leniger wilt worden op een gezonde manier kun je de cursus Stretching volgen. De lessen bestaan voornamelijk uit rekoefeningen die gerelateerd zijn aan de danssport, maar je zult er ook voordeel mee behalen als je een andere sport beoefent. De les begint met enkele oefeningen om de bloedstroom op gang te krijgen en je lichaam warm te maken. Hierna ga je aan de slag met een aantal actieve en passieve rekoefeningen. De lessen helpen je comfortabeler te bewegen en je bewegingsvrijheid te vergroten.

Rooster & inschrijven

Docent

Iris Ton

Iris behaalde haar Bachelor of Dance in Education aan Codarts in Rotterdam. Ze werkte als danseres al met verschillende (inter)nationale choreografen en heeft meegewerkt aan kunstprojecten op gebied van fotografie, muziek en toneel over de hele wereld. Sinds 2010 geeft Iris les op verschillende dansscholen en –academies.

Prijs

Je hebt een X-abonnement nodig om je in te kunnen schrijven voor dit ticketuur.

Bekijk het prijsoverzicht

Praktische informatie

Alle niveaus
Ticketuur
Trek sportkleding aan waarin je gemakkelijk kunt bewegen.