“De keuze voor minder auto’s in een wijk levert zó veel op”

Nieuws - 07 mei 2024 - Communication BK

Bestaande naoorlogse wijken vergroenen: daarmee valt in steden het meest te winnen voor klimaat en biodiversiteit. Hoogleraar Urban Design en stedenbouwkundige Tess Broekmans: ‘Een buurt compacter maken, met meer mensen bij elkaar, kan de leefbaarheid juist vergroten.’

Op de vraag of we weten hoe dat moet, een klimaatbestendige én biodiverse wijk bouwen antwoordt Tess Broekmans: “Als je het goed wilt doen, zit je vanaf het begin bij elkaar met alle expertises die nodig zijn, met bijvoorbeeld een ecoloog en het waterschap. En een civiel technicus om alle kabels en leidingen in te passen.

We werken ook steeds meer met groennormen, om te voorkomen dat alle ruimte opgaat aan andere functies. Zo is er de 3-30-300-regel van Cecil Konijnendijk: iedereen moet vanuit huis drie bomen kunnen zien, 30 procent van de buurt moet bedekt zijn door boomkronen voor schaduw en elk huis moet op maximaal 300 meter afstand een groene verblijfsplek hebben. Eigenlijk zijn zulke normen vooral een manier om gelijkwaardig het gesprek aan te gaan over de inrichting van de openbare ruimte.”

Lees het volledige interview met prof. Tess Broekmans over hoe we de stad met oog voor biodiversiteit kunnen ontwerpen en inrichten. Het interview is eerder gepubliceerd bij LDE.

Bekijk de hooglerarenpagina van Tess Broekmans.

LDE is een samenwerking tussen de universiteiten van Leiden, Delft en Erasmus.

Meer weten over biodiversiteitsonderzoek bij de TU Delft en onze faculteit, kijk dan op de press kit van de TU Delft met onze experts en verhalen over hun onderzoek.