Innovatief project voor vloeibare waterstof in de luchtvaart van start

Nieuws - 16 mei 2024

De TU Delft is een van de academische partners in een innovatief waterstofverwerkings- en tankproject voor de luchtvaart, dat wordt geleid door Airbus en ondersteund door academische partners, luchthavenexploitanten en toonaangevende bedrijven in de waterstofindustrie en dat op 16 mei in Brussel is gelanceerd. Het project, dat medegefinancierd wordt door de Europese Unie, is gestart om kleinschalige grondoperaties met vloeibare waterstof te demonstreren op drie Europese luchthavens, waaronder Rotterdam The Hague Airport.

De drang om onze economie koolstofvrij te maken en de energieonafhankelijkheid van Europa te ontwikkelen leidt tot een belangrijke trend van waterstof voor mobiliteit en stationaire toepassingen. Waterstof zal ook een oplossing zijn voor het koolstofvrij maken van de korte- en middellangeafstandsluchtvaart en zal cruciaal zijn voor de vooruitgang van koolstofarme luchtvaartoperaties.

Het GOLIAT-project (Ground Operations of LIquid hydrogen AircrafT) ontvangt 10,8 miljoen euro uit het EU-kaderprogramma Horizon Europe, voor een periode van vier jaar, en zal demonstreren hoe technologieën voor het verwerken en tanken van vloeibare waterstof (LH2) met hoge stroomsnelheid kunnen worden ontwikkeld en veilig en betrouwbaar kunnen worden gebruikt voor luchthavenactiviteiten.

Het GOLIAT-consortium bestaat uit 10 partners uit acht landen: Airbus (Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk), Chart Industries (Tsjechië, Italië), TU Delft (Nederland), Leibniz University Hannover (Duitsland), Royal Schiphol Group (Nederland), Rotterdam The Hague Airport (Nederland), Vinci Airports (Frankrijk, Portugal), Stuttgart Airport (Duitsland), H2FLY (Duitsland) en Budapest Airport (Hongarije).

De groep zal de invoering van LH2-transport en oplossingen voor energieopslag door de luchtvaartindustrie ondersteunen door:

  • Het ontwikkelen en demonstreren van LH2-tanktechnologieën op schaal voor toekomstige grote commerciële vliegtuigen;
  • demonstratie van kleinschalige grondactiviteiten met LH2-vliegtuigen op luchthavens
  • het ontwikkelen van een standaardisatie- en certificeringskader voor toekomstige LH2-activiteiten
  • het beoordelen van de omvang en economische aspecten van de waterstofwaardeketens voor luchthavens.

Als schone en efficiënte brandstof biedt LH2 een veelbelovende oplossing voor het terugdringen van de broeikasgasemissies die gepaard gaan met luchthavenactiviteiten en hun afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Door de hoge energiedichtheid van LH2 kunnen vliegtuigen lange afstanden afleggen, maar er moeten nog veel stappen worden genomen voordat waterstof op grote schaal kan worden ingezet op luchthavens, zoals de noodzaak om meer inzicht te krijgen in de operationele, regelgevende, economische en veiligheidseffecten en in de capaciteit en prestaties van technologieën.

We blijven geloven dat waterstof een belangrijke brandstof zal zijn voor de toekomst van de korteafstandsluchtvaart. We verwelkomen de kans om mee te bouwen aan de operationele case voor het wijdverspreide dagelijkse gebruik van vloeibare waterstof op luchthavens.

Karine Guenan, Vice President van ZEROe Ecosystem, Airbus

We zijn zeer verheugd om partner te zijn van het GOLIAT project en om een van de demonstraties te hosten op Rotterdam The Hague Airport. Als onderdeel van de Royal Schiphol Group zijn wij ervan overtuigd dat waterstof, naast duurzame vliegtuigbrandstoffen en elektrisch vliegen, een van de potentiële energiedragers is om de luchtvaart koolstofvrij te maken. Er zijn echter veel uitdagingen die op meerdere fronten moeten worden aangepakt om het potentieel van waterstofluchtvaart volledig te realiseren, waaronder het tanken van waterstofvliegtuigen. Als regionale luchthaven lopen we voorop bij initiatieven op het gebied van waterstofluchtvaart, met meerdere projecten in samenwerking met verschillende partners in onze regio. Het GOLIAT-project sluit naadloos aan op onze waterstof roadmap en dient als een cruciale stap in de voorbereiding en integratie van waterstofluchtvaart binnen onze luchthavenomgeving.

Wilma van Dijk, CEO Rotterdam The Hague Airport

Aan de TU Delft onderzoeken we verschillende aspecten van luchtvaart op waterstof, omdat deze energiedrager een groot potentieel heeft om de impact van de luchtvaart op het klimaat te verminderen. Om deze overgang te vergemakkelijken, moeten we geschikte luchthaveninfrastructuur en -operaties ontwikkelen. Als partner in het GOLIAT-project kijken we ernaar uit om operationele concepten en rekenmodellen te ontwikkelen voor grondactiviteiten op luchthavens van waterstofvliegtuigen, rekening houdend met het perspectief van de luchtvaartmaatschappij. Op deze manier kunnen we luchthavens en luchtvaartmaatschappijen helpen zich voor te bereiden op toekomstige waterstofvliegtuigen en bijdragen aan een duurzamer ecosysteem voor de luchtvaart.

Alexei Sharpanskykh, Elise Bavelaar en Pieter-Jan Proesmans, faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

De voordelen van waterstof in de luchtvaart

Waterstof is een veelbelovende technologie met een specifieke energie per massa-eenheid die drie keer hoger is dan traditionele vliegtuigbrandstof. Als waterstof wordt gegenereerd uit hernieuwbare energie door elektrolyse, stoot het geen CO2 uit, waardoor hernieuwbare energie grote vliegtuigen over lange afstanden van energie kan voorzien zonder het ongewenste bijproduct van CO2-uitstoot.

Omdat waterstof een lagere volumetrische energiedichtheid heeft, zal het uiterlijk van toekomstige vliegtuigen waarschijnlijk veranderen om beter plaats te bieden aan oplossingen voor de opslag van waterstof, die omvangrijker zal zijn dan de bestaande opslagtanks voor vliegtuigbrandstof.

Waterstof wordt al tientallen jaren veilig gebruikt in de luchtvaart- en auto-industrie. De uitdaging voor de luchtvaartindustrie is om deze koolstofarme energiedrager aan te passen aan de behoeften van de commerciële luchtvaart.

Er zijn twee primaire toepassingen voor waterstof:

Waterstofaandrijving: Waterstof kan worden verbrand door aangepaste gasturbine motoren of worden omgezet in elektrisch vermogen dat de gasturbine aanvult via brandstofcellen. De combinatie van beide creëert een zeer efficiënte hybride-elektrische voortstuwingsketen die volledig wordt aangedreven door waterstof.

Synthetische brandstoffen: Waterstof kan worden gebruikt om e-brandstoffen te maken, die uitsluitend worden opgewekt met hernieuwbare energie.

Meer informatie

Lees het hele persbericht met citaten van en informatie over alle partners op de webpagina GOLIAT project card en volg projectupdates op de GOLIAT LinkedIn pagina.

Media contact bij TU Delft:

Ineke Boneschansker, 06 140 151 19, i.boneschansker@tudelft.nl.