Financiering NWO Open Technologieprogramma voor Andrea Sciacchitano

Nieuws - 01 juni 2023

Onderzoeker sportaerodynamica dr. Andrea Sciacchitano ontvangt financiering uit het NWO Open Technologieprogramma voor zijn onderzoeksproject ‘Flow for Gold: Quantitative flow visualisations to enhance sports performance’. NWO maakte de toekenningen vandaag bekend. In totaal financiert NWO zeven onderzoeksprojecten met in totaal 5,4 miljoen euro. Betrokken bedrijven en andere organisaties investeren ongeveer 1,4 miljoen euro in de projecten. Twee van de gehonoreerde voorstellen zijn van de TU Delft.

"Ik ben ontzettend vereerd dat ons voorstel is gehonoreerd en kijk er naar uit om samen met de groep van Prof. Jerry Westerweel van de faculteit Mechanical Engineering de Particle Image Velocimetry techniek verder te ontwikkelen voor de studie van de aerodynamica rond bewegende en morphende lichamen. We richten ons in dit project op de sportaerodynamica en – hydrodynamica, maar de kennis die we opdoen kunnen ook gebruikt worden voor andere toepassingen, zoals de aerodynamica van drones, maar ook voor windenergie en maritieme techniek."

Hoe kunnen we fietsers en roeiers helpen sneller te gaan? Een deel van het antwoord ligt in de lucht- en waterstroom rond de atleten en hun uitrusting. Dit aspect wordt momenteel vooral met vallen en opstaan geoptimaliseerd. Onderzoekers zullen een meer wetenschappelijke aanpak volgen door de aerodynamica van het fietsen en de hydrodynamica van het roeien te onderzoeken. Daartoe zullen zij de belangrijkste techniek voor het bestuderen van de stroming uitbreiden van kleine laboratoriumschalen tot grote realistische schalen. Dit zal atleten een voorsprong geven en fundamentele inzichten aan het licht brengen die relevant zijn voor bijvoorbeeld windenergie en maritieme toepassingen.

Het Open Technologieprogramma

Het Open Technologieprogramma biedt financiering voor excellent onderzoek, met het oog op mogelijke toepassing van de resultaten. Het programma geeft bedrijven en andere organisaties een laagdrempelige manier om aan te sluiten bij wetenschappelijk onderzoek dat moet leiden tot toepasbare kennis. In totaal heeft NWO 7 onderzoeksprojecten gehonoreerd.