'Transformatie naar Woningen': een nieuw open access boek

Nieuws - 03 april 2024 - Communication BK

Nederland kampt met een toenemende woningcrisis, maar tegelijkertijd staan veel gebouwen leeg. Het boek 'Transformatie naar Woningen', redactie door vier BK-onderzoekers, geeft een uitvoerig overzicht van de haalbaarheid en duurzaamheid van het transformeren van deze gebouwen naar woonruimte.

Om het Nederlandse woningtekort op te lossen, moeten elk jaar zo'n 90.000 nieuwe woningen worden gebouwd. Volgens de onderzoekers kan het transformeren van leegstaande panden een cruciale rol spelen door 10-15% bij te dragen aan de benodigde woningproductie. Denk aan kerken die leegstaan door vergrijzing en ontkerkelijking, winkels die overbodig zijn door centralisatie en online winkelen, verouderde kantoorgebouwen en industriële panden, scholen en ziekenhuizen.

Transformatie is duurzaam

Naast het bieden van huisvesting heeft transformatie ook een belangrijk duurzaamheidsaspect. Het proces vereist minder grondstoffen en produceert minder sloopafval dan traditionele bouwmethoden. Bovendien verkent het boek hoe bestaande structuren kunnen worden getransformeerd om hun duurzaamheid te verhogen. Dr. Hilde Remøy, een van de hoofdredacteuren: "Niet voor niets publiceren we dit boek nu, te midden van zowel een huisvestingscrisis als een klimaatcrisis."

De Heilig Hartkerk in Breda herbergt nu 20 woningen. Pagina 364.
Gebouw 'W99' in Amsterdam: van fabriek naar brandweerkazerne naar huizen. Pagina 445.
Dit voormalige kantoor in Almere bevat nu 94 woningen. Pagina 398.
Het Vincentius-gebouw ging van internaat naar 92 woningen. Pagina 254.

Wat je kunt verwachten van dit boek

Er zijn zeker obstakels te overwinnen. Zo zijn eigenaren van leegstaand vastgoed en projectontwikkelaars vaak niet van elkaar op de hoogte. Er zijn ook allerlei economische, juridische en beleidsmatige uitdagingen, zoals onzekerheid over financiële haalbaarheid of angst voor langdurige procedures. Daarom biedt het boek niet alleen een uitgebreid overzicht van de haalbaarheid van transformatie, maar ook inzicht in de perspectieven van betrokken partijen en een analyse van zestien bestaande transformatieprojecten verspreid door Nederland.

Nuttig voor velen, gratis voor iedereen

'Transformatie naar Woningen' is open access, waardoor de informatie beschikbaar is voor alle partijen die betrokken zijn bij het transformatieproces: eigenaren, investeerders, ontwerpers, adviseurs, bouwers en (toekomstige) gebruikers van getransformeerde woonruimtes. Daarnaast is het geschikt als lesmateriaal en referentiepunt voor studenten van verschillende opleidingen. Met dit boek hopen de auteurs aan te tonen dat transformatie niet alleen mogelijk is, maar ook wenselijk: een stap in de richting van de lange-termijnambitie om iedereen te voorzien van een duurzame woning.

Meer informatie

• Dinsdag 19 maart werd het boek 'Transformatie naar Woningen' officieel gepubliceerd. Het is een uiting van de gezamenlijke expertise van vier BK-onderzoekers: Hilde Remøy, Erwin Heurkens, Gerard van Bortel en Roeli van Venrooij.
  • Het boek is gratis beschikbaar via deze link. De Engelse vertaling volgt later dit jaar.
  • De redactie wil iedereen bedanken die een bijdrage heeft geleverd aan het boek door het schrijven van een hoofdstuk of het leveren van informatie over een project. En zij bedanken het Nationaal Renovatie Platform, Stichting Kennis Gebiedsontwikkeling en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het mogelijk maken van dit boek.
Headerafbeelding: De binnenkant van het Eiffelgebouw, een voormalige sanitairfabriek in Maastricht. Het enorme complex doet nu dienst als verticale stad, met horeca, winkels, en woningen. Pagina 430.