De studenten van de Minor Interactive Environments wekken de Collection Wall van de Library weer tot leven

Nieuws - 30 januari 2024 - Communication

Op 24 en 25 januari vond de jaarlijkse tentoonstelling van de Interactive Environments Minor plaats in de hal van de faculteit Industrieel Ontwerpen. Deze keer was de opdrachtgever de Library van de TU Delft. “De studenten integreren hun installatie in het bestaande concept van de Library.”

De meeste kennis is tegenwoordig online toegankelijk, en bibliotheken verliezen zo hun traditionele rol van toegang bieden tot fysieke publicaties. In plaats daarvan komen kennisgerelateerde activiteiten, zoals moderne skills helpen ontwikkelen, tentoonstellingen verzorgen, gegevens- en informatiebeheer, en andere sociale en culturele activiteiten.

De TU Delft Library is ook bezig met deze oefening. De studenten van de Interactive Environments Minor kregen de opdracht om na te denken om de Collection Wall van de Library terug meer bij de studenten te betrekken.

Meer dan enkel boeken en kennis

“Onze iconische boekenwand zou in de ontwerpen een centrale rol moeten vervullen”, vertelt Alice Motta Maia Bodanzky van opdrachtgever TU Delft Library: "De Collection Wall is een blikvanger, maar hij is vrij statisch. Het visualiseren en tastbaar maken van de groeiende digitale collecties is dus belangrijk.”

De studenten kwamen met installaties die oog hebben voor meer dan enkel boeken en kennis. Community building, gesprekken, kennis en ervaringen delen, waardevolle pauzemomenten creëren, omgaan met stress, creativiteit en cultuur, experimenteren met kunstmatige intelligentie en poëzie en zelfs de interactie met natuur. Je vindt alles  terug in de zeven installaties.

Je ziet dat de studenten meer hebben gedaan dan enkel nadenken over bijvoorbeeld materialen. Ze hebben nagedacht over hoe ze hun installatie succesvol kunnen maken op de lange termijn, en hoe ze hun installatie kunnen integreren in het bestaande concept van de Library.

Aadjan van der Helm

Bea en Merel (SYMBIO): “We versterken de band tussen de studenten. Door de studenten via de boom met elkaar te laten interageren, voegen zij ook wat meer kennis toe aan de Library. We hebben er ook een duurzame component aan toegevoegd. Zo zijn de bladeren waar de QR-codes op geprint zijn gemaakt van boeken die anders waren weggegooid.”

David (DELPHI): “Wij willen mensen een rustpunt bieden. Zo is onze installatie vooral gericht op aanraking en kleuren. Zo halen we de studenten weg van de boeken en hun mobiel. Met kleuren die je zelf kiest en generieke data zoals he weer, genereert AI een gedicht voor je. En dat kan rustgevend werken of ook net een discussie uitlokken.”

Mats en Luc (Silhouette Symphonies): “Communicatie is meer dan tekst of boeken. Het gaat ook om contact en interactie. Onze installatie wil vooral het gesprek opwekken, en dat hoeft niet altijd even serieus te zijn. Het is ook een beetje spelen met AI.”

Alice Motta Maia Bodanzky: "Ik ben blij om te zien hoe het interactieve onderzoeksproces van de Interactive Environments Minor, weerspiegeld wordt in deze inspirerende laatste tentoonstelling. Van innovatieve manieren om de gemeenschap te betrekken bij onderwerpgesprekken of co-curatie van de muur tot 'out of the box' oplossingen die de natuurlijke ambiance in de bibliotheekruimte integreren - elk van de zeven concepten biedt een uniek perspectief op hoe bezoekers de Collectiemuur en de aangrenzende omgeving kunnen ontdekken en ermee kunnen interageren."

"De prototypes stellen bezoekers, en vooral onze collega's van de Library, in staat om de ideeën van de studenten te ervaren en erover na te denken. En dat draagt in grote mate bij aan de verkennende discussies over ons Collection Wall-project."

Interactive Environments Minor

Interactive Environments is een derdejaars bachelorminor van de faculteit Industrieel Ontwerpen. De minor staat open voor studenten van over de hele universiteit en daarbuiten. "Dit resulteert in multidisciplinaire teams," zegt Aadjan van der Helm. "De verscheidenheid aan kennis en vaardigheden stelt studenten in staat om ontwerpuitdagingen vanuit verschillende perspectieven aan te pakken en van elkaar te leren. Het zal ook van pas komen in hun toekomstige carrière, aangezien ze hoogstwaarschijnlijk in teams zullen werken met een grote diversiteit aan vaardigheden."