ERC grants voor Coen de Visser and Marios Kotsonis

Nieuws - 27 februari 2024

De European Research Council (ERC) heeft bekend gemaakt dat Marios Kotsonis en Coen de Visser een ERC Consolidator Grant ontvangen. De ERC Consolidator Grant is gericht op onderzoekers met 7 tot 12 jaar ervaring sinds hun promotie, veelbelovende resultaten en een uitstekend onderzoeksvoorstel en heeft een looptijd van 5 jaar.

Metamaterialen voor luchtstromingscontrole

Marios Kotsonis – hoogleraar Flow Control

Kotsonis ontvangt een ERC Consolidator Grant van in totaal 2,4 miljoen euro voor zijn onderzoeksproject MetaWing. In dit project ontwikkelt hij met zijn team een nieuwe klasse van Metamaterialen voor stromingscontrole. Metamaterialen zijn samengestelde structuren die buitengewone golffenomenen creëren. De belangrijkste eigenschap van Metamaterialen waar Kotsonis zich op zal richten is de bandkloof, een bereik waarbinnen golven worden onderdrukt bij interactie met het materiaal. Hij en zijn team hebben onlangs belangrijk bewijs gevonden van dispersieve golfonderdrukking in grenslagen, dat ze verder zullen onderzoeken. Dit onderzoek kan bijdragen aan het langer in stand houden van de laminaire stroming rondom vliegtuigvleugels. Hiermee kan de luchtweerstand van vliegtuigen aanzienlijk verminderen en daarmee vervuilende emissies in de luchtvaart en andere energie-intensieve sectoren terugdringen. Kotsonis wil met zijn onderzoek de weg vrijmaken voor vliegtuigvleugels met ultra-lage weerstand voor gebruik in een emissievrije luchtvaart.

Dit is mijn derde ERC-beurs (Starting Grant in 2018, Proof of Concept in 2023), dus ik voel me er natuurlijk erg door vereerd. Hoewel het een persoonlijke subsidie is, zou dit niet mogelijk zijn geweest zonder het werk van mijn geweldige team van promovendi, postdocs en onderzoekers. Ik ben echt bevoorrecht dat ik met hen kan samenwerken. De volgende stappen zijn het zoeken naar de juiste PhD- en PostDoc-kandidaten voor dit werk. Het is zeer multidisciplinair en exploratief, dus een zekere zin voor avontuur is een vereiste! Houd ons in de gaten voor de vacatures!

Marios Kotsonis
MetaWing: a Metamaterial-enabled laminar wing. Two types of Metamaterials (Phononic Crystals and Acoustic Metamaterials) will be theorised, modelled, and tested to create bandgaps that prolong laminar flow on wings.

Artificial Physical Awareness: gezond verstand voor autonome robots

Coen de Visser - Universitair hoofddocent bij Control and Simulation

De Visser ontvangt een ERC Consolidator Grant van in totaal 2,0 miljoen euro voor zijn onderzoeksproject ARCS. In het ARCS project gaat hij een nieuw principe in de regeltechniek ontwikkelen: Artificial Physical Awareness (APA). Met APA worden autonome robots zoals drones en zelfrijdende auto’s zich bewust van hun eigen fysieke mogelijkheden en beperkingen. Hierdoor kunnen zij op een intelligente manier omgaan met falende hardware en met ‘gezond verstand’ beslissingen nemen die mogelijk catastrofale situaties kunnen veranderen naar overleefbare incidenten. Met een APA autopiloot kunnen drones en andere autonome robots in de toekomst veilig in de buurt van mensen, dieren, en infrastructuur opereren.

ARCS bouwt voort op een aantal ontdekkingen gedaan binnen de Vissers NWO Vidi project. Zo hebben hij en zijn team ontdekt dat je met wiskundige technieken die op dit moment gebruikt worden in o.a. de ecologie het verlies van controle van een drone kunt voorspellen, enkele seconden voordat dit ook echt gebeurt. Binnen ARCS worden deze voorspellingen voor het eerst gecombineerd met niet-lineaire bereikbaarheidsanalyse en geavanceerde niet-lineaire regelsystemen. Hiernaast gaan De Visser en zijn team onderzoek doen naar het vlieggedrag van zweefvliegen die door middel van kleine toegevoegde gewichtjes andere vliegeigenschappen hebben gekregen. Met de resultaten van dit deel van het onderzoek zullen nieuwe door de biologie geïnspireerde herstelstrategieën voor verstoringen worden ontwikkeld.

Het is een grote eer om deze ERC Consolidator Grant te mogen ontvangen. Alhoewel dit een persoonlijke beurs is, zou het wetenschappelijk onderzoek dat aan de basis stond van het ARCS project niet mogelijk zijn geweest zonder de fantastische inspanningen van mijn onderzoeksteam en de zeer goede samenwerking met onze technische staf en top kwaliteit van onze experimentele faciliteiten. Ik kijk enorm uit naar het uitvoeren van dit spannende multidisciplinaire onderzoek en het verder uitbouwen van mijn onderzoeksteam.

Coen de Visser