Koninklijke Onderscheiding voor Sabine Roeser

Nieuws - 29 april 2024 - Webredactie

Professor Sabine Roeser werd op vrijdag 26 April in Voorschoten benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw voor haar wetenschappelijke en maatschappelijke werk op het gebied van ethiek. Zij is  hoogleraar Ethiek & Filosofie van Technologie en hoofd van de afdeling Waarden, Technologie & Innovatie aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM).

Professor Roeser richt zich in haar onderzoek op risico’s, intuïties, emoties en kunst. Haar onderzoek kan nieuw licht werpen op fel bediscussieerde publieke thema’s, zoals kernenergie, klimaatverandering en volksgezondheidskwesties. Wereldwijd is ze bekend als onderzoeker die vanuit de ethiek laat zien dat emoties ten aanzien van technologische en andere risico’s niet irrationeel zijn maar vaak voortkomen uit rationele en juiste overwegingen en een plaats behoren te krijgen in het debat. De impact van haar werk wordt naast haar talrijke wetenschappelijke prestaties ook duidelijk in haar vele maatschappelijke rollen. Zij was en is lid van verschillende adviesraden, zoals de Beraadsgroep van de Gezondheidsraad, de adviescommissie over kernenergie van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur, en lid van de adviesraad van COVRA/OPERA.

Sabine Roeser heeft ook een grote bijdrage geleverd aan integriteit binnen TU Delft. Als Integrity Officer en voorzitter van de Integrity Board nam ze in 2018 het voortouw bij het ontwerpen van een nieuw integriteitsbeleid voor de universiteit. Sabine Roeser is verder betrokken bij het loopbaanbeleid voor jonge wetenschappers en zet zich daarnaast in voor het bevorderen van meer vrouwen in de wetenschap. Met haar tomeloze inzet en energie is ze een inspirerend leider en rolmodel voor velen.

Sabine Roeser studeerde politieke wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (UVA) en promoveerde aan de Vrije Universiteit Amsterdam (UVA) op haar proefschrift ‘Ethical intuitions and emotions: a philosophical study’. Zij is sinds 2001 verbonden aan de TU Delft, waar ze in 2012 benoemd werd tot hoogleraar ethiek. Sinds 2021 is zij voorzitter van de afdeling Values, Technology and Innovation (TBM).