TU Delft steekt energie in verbeteren sociale veiligheid

Nieuws - 20 maart 2024 - Webredactie Communication

Op 1 maart jongstleden heeft TU Delft het rapport van de onderwijsinspectie naar sociale veiligheid openbaar gemaakt. Aanleiding voor het onderzoek en rapport van de Inspectie was dat er medewerkers zijn die sociaal onveilig gedrag hebben ervaren op de TU Delft. Het College van Bestuur (CvB) en de Raad van Toezicht (RvT) wilden graag zelf de medewerkers over de uitkomsten informeren en eventuele vragen beantwoorden. In de dagen en week na 1 maart vonden er bijeenkomsten plaats, centraal op de campus en decentraal bij faculteiten en directies. Medewerkers en leidinggevenden gingen met elkaar in gesprek over sociale veiligheid, het inspectierapport en de reactie van het college van bestuur op het inspectierapport.

Werk aan de winkel

Zoals verwacht, heeft het rapport veel losgemaakt binnen de TU-gemeenschap, en ook daarbuiten. Dat valt goed te begrijpen. Sociaal onveilig gedrag is immers onacceptabel en mag niet genegeerd, gebagatelliseerd of vergoelijkt worden. Er is dus werk aan de winkel. Iedereen die werkt bij, of studeert aan, de TU Delft gunnen wij een veilige werkomgeving waarin mensen respectvol met elkaar omgaan.

Verbeteren met uitgestoken hand

Het CvB herkent de signalen van sociaal onveilig gedrag binnen TU Delft. Het college onderkent het leed bij TU-medewerkers die in het - al dan niet recente- verleden sociaal onveilig gedrag hebben ervaren. Elk voorval is er immers één te veel. Het college is gemotiveerd om voor te gaan in, en sturing te geven aan de cultuurverandering die nodig is om een toonaangevende universiteit te zijn in élk aspect, dus óók in sociale veiligheid.

Daarom maakt het college, gehoord de Ondernemingsraad en Studentenraad, een verbeterplan met (vertegenwoordigers van) de TU-community, waarbij wij nadrukkelijk ook hulp hopen te krijgen van TU medewerkers die zelf sociaal onveilig gedrag hebben ervaren. Voor de begeleiding van dit proces schakelt het college de hulp in van externe deskundigen.

Ook kritische reacties zijn welkom

Iedereen heeft kunnen merken dat het inspectierapport, en de reactie van het CvB daarop, veel heeft losgemaakt binnen onze universiteitsgemeenschap. Collega’s praten erover met elkaar. Medewerkers zijn een petitie gestart die circa duizend keer is ondertekend. Vakbonden en medezeggenschaporganen hebben zich kritisch uitgesproken. En ook in de nieuwsmedia zijn diverse kritische artikelen verschenen. De rode draad in de reacties is: neem het inspectierapport serieus en ga niet ook de gevolgde onderzoeksmethode juridisch aanvechten.

Alle energie steken in verbeterplan

Het college omarmt de aanbevelingen die het inspectierapport bevat omdat die bijdragen aan een sociaal veiligere werkomgeving en de cultuurverandering die daarvoor nodig is. Het college heeft dankbaar geluisterd naar de signalen uit faculteiten en directies en deelt de mening dat een rechtszaak starten om de gebruikte onderzoeksmethodologie op rechtmatigheid te laten toetsen dit transitieproces niet bevordert. Laten we met elkaar onze energie steken in de verbetering van de sociale veiligheid.

Hoe verder?

In de komende maand zullen vier bijeenkomsten worden georganiseerd, begeleid door externe deskundigen, waarbij iedere medewerker, student en alumnus van harte welkom is. Doel van deze bijeenkomsten is om te vernemen wat er in de ogen van de universiteitsgemeenschap dient te veranderen en hoe dat het beste kan. Daarnaast worden er nog kleinere bijeenkomsten met deskundigen georganiseerd en wordt een aselecte groep collega’s uitgenodigd om mee te denken. De vruchten van al deze bijeenkomsten worden verwerkt in het verbeterplan dat TU Delft halverwege mei aanbiedt aan de onderwijsinspectie. De mening, de stem van de universiteitsgemeenschap is onmisbaar in dit verbeterproces. Op deze wijze beoogt de TU Delft eendrachtig samen te werken aan een veiligere werkomgeving waarin mensen respectvol met elkaar omgaan.