Experts

Vier wetenschappers uitgelicht

Riccardo Riva

Zeespiegelstijging

Riccardo Riva is Associate Professor aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen en doet onderzoek naar onder andere zeespiegelstijging; om precies te zijn, naar de interactie tussen het dynamische gedrag van de aarde en veranderingen in de zeespiegel. Riva en collega’s bestuderen ook meetgegevens van acht verschillende getijdestations, van Vlissingen, Maassluis, Hoek van Holland, IJmuiden, Den Helder, Harlingen, Delfzijl en Cuxhaven (Duitsland). De onderzoeksgroep is wereldwijd de eerste is die zo te werk gaat.

“Smeltend ijs is een hot topic in het onderzoek. Er is zoveel dat we nog niet weten over het aardsysteem. Bijvoorbeeld over het effect op de vaste aarde van de vroegere gletsjers of hoe de ijskappen in wisselwerking staan met de oceanen en de atmosfeer. Er is veel dat we moeten begrijpen, alleen om de zeespiegelstijging te begrijpen, en dat is wat mij als wetenschapper voortdrijft.”

Mail: r.e.m.riva@tudelft.nl

Stefan Aarninkhof

Kustbescherming

Prof.dr.ir. Stefan Aarninkhof is hoogleraar Coastal Engineering aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Speerpunten binnen zijn leerstoel zijn de 'Building with Nature’ principes. Hij pleit voor een grootschalig klimaatlab langs de Noordzeekust, de Zandmotor is hiertoe een aanzet. Dit is een plek waar kustveiligheid, ontwikkeling van natuur en recreatie en het doen van onderzoek hand in hand gaan.

“De Zandmotor is voor de TU Delft een openluchtlaboratorium in onze achtertuin. Het biedt unieke mogelijkheden om kennis over kustprocessen, zoals zandverplaatsing en duinvorming, te vergroten. Met oog op klimaatverandering en zeespiegelstijging is dat van groot belang. De huidige uitdagingen vragen om een nog beter begrip van kustontwikkeling."

Mail: S.G.J.Aarninkhof@tudelft.nl

Bas Jonkman

Overstromingen en zeespiegelstijging

Bas Jonkman is hoogleraar Integrale Waterbouwkunde aan de faculteit CiTG. Met zijn onderzoek brengt hij overstromingen in beeld. Jonkman bezoekt plekken waar zich een natuurramp heeft voltrokken; zoals de tsunami in Azië, orkaan Katrina in New Orleans en de overstromingen in Limburg. Hij werkt samen met partners zoals andere universiteiten, overheden, bedrijven en inwoners van de gebieden aan passende oplossingen. Want er is geen one size fits all oplossing, elk (water)vraagstuk is een nieuwe puzzel.

“We kunnen niet meer op één paard wedden of denken dat de overheid onze voeten wel even droog houdt. De rol van de wetenschap, bedrijven en burgers wordt steeds groter. Vanuit de TU Delft proberen we hierop in te spelen met Flood proof Holland. In deze proeftuin onderzoeken we kleinschalige oplossingen zoals een tijdelijke waterkering voor een gebouw. Zo’n oplossing kun je meteen inzetten, grote ingrepen hebben daarentegen veel meer tijd nodig.”

Mail: s.n.jonkman@tudelft.nl

Matthieu de Schipper

Kustbescherming

Matthieu de Schipper is Associate Professor Kustwaterbouw. Hij is continue op zoek naar ideeën en oplossingen om het strand en de kust te beschermen tegen zeespiegelstijging en tegen grote stormen. De Schipper doet onder andere onderzoek bij de Zandmotor, een groot opgespoten schiereiland van zand voor de kust van Ter Heijde om de kust te verstevigen. Hij brengt samen met meetbedrijf Shore, studenten en promovendi nauwkeurig in kaart hoe het zand zich verplaatst, zoals hij uitlegt in deze story.

“Door zeespiegelstijging komen overal ter wereld kusten in het nauw. Ik wil wereldwijd de kracht van de natuur inzetten om hier oplossingen voor te vinden.”

Mail: M.A.deSchipper@tudelft.nl
Talen: NE + EN