Van een circulaire benadering van tijdelijke huisvesting tot een afgewogen hergebruik van industrieel erfgoed: aan de faculteit Bouwkunde van de TU Delft zetten veel masterstudenten zich in voor meer circulaire werkwijzen. In oktober 2023 maakte de jury de vijf winnaars bekend van de Circularity in the Built Environment Graduation Awards (2022-2023). Elke winnaar geeft in een kort interview een indruk van zijn of haar afstudeerproject en legt uit hoe je tot circulaire werkwijzen komt met behulp van zorgvuldig uitgedachte ontwerpen en technieken.

Circularity in the Built Environment Graduation Awards

De jaarlijkse Circularity in the Built Environment Graduation Awards erkennen de bijdrage die afstudeerders van de Faculteit Bouwkunde leveren aan de transitie naar een circulair gebouwde omgeving en hebben als doel onderzoek en innovatie op dit gebied te stimuleren.

De Circularity in the Built Environment Graduation Awards is een initiatief van de Circular Built Environment Hub van de Faculteit Bouwkunde.

De winnaars van de editie 2022-2023 werden geselecteerd uit vier categorieën: Materials & Components (Tillmann Klein Award), Buildings & Neighbourhoods, Cities & Regions en Management & Policy.

Maak kennis met de winnaars

Circularity in the Built Environment Graduation Awards

Maak kennis met de winnaars

Samanwita Ghosh | Winnaar in de categorie 'Materials & Components (Tillmann Klein Award)'

Op zoek naar een flexibel biomateriaal voor gevelbekleding

Als masterstudente Building Technology ontwikkelde Samanwita een bijzondere interesse in concepten voor herbruikbare gevelbekleding. Zou er een hernieuwbaar alternatief bestaan voor traditionele materialen als baksteen, staal en aluminium? “Uiteraard zijn er veel historische voorbeelden van gevelbekleding van leem of hout. Maar ik was op zoek naar plaatmateriaal dat toegepast kon worden op gevels met complexe geometrieën."

Lees het verhaal van Samanwita Ghosh

Yeonghwa Choe | Winnaar in de categorie 'Buildings & Neighbourhoods'

Hoe creëer je een nieuwe woning in een Koreaans hoog flatgebouw?

In de decennia na de Koreaanse Oorlog (1950–1953) begonnen in de Zuid-Koreaanse steden hoge flatgebouwen van beton als paddenstoelen uit de grond te schieten. Deze flats worden aan het einde van hun relatief korte levensduur gesloopt en vervangen door nieuwere en grotere flatgebouwen, een bouwpraktijk die niet bepaald duurzaam is. Geïnspireerd door open-source-architectuur en modulaire bouwmethoden, koos Yeonghwa Choe voor een nieuwe benadering.

Lees het verhaal van Yeonghwa Choe

Julia Gospodinova | Winnaar in de categorie 'Buildings & Neighbourhoods'

Zorgen voor beter onderdak: een circulaire benadering van tijdelijke huisvesting

Nu steeds meer mensen door klimaatverandering en conflicten van huis en haard worden verdreven, neemt de vraag naar noodopvang en tijdelijke huisvesting snel toe. In haar masterscriptie richt Julia Gospodinova zich op de praktijk van tijdelijke huisvesting en reikt ontwerpers en besluitvormers een methode aan om die praktijk meer circulair te maken.

Lees het verhaal van Julia Gospodinova

Shiru Liu | Winnaar in de categorie 'Cities & Regions'

Het creëren van de juiste connecties rond Chinese steden

Shiru Liu groeide op in een gemengd urbane en rurale regio in de Greater Bay Area van China (Guangdong-Hong Kong-Macao), waar ze architectuur en ruimtelijke ordening studeerde. Voor haar master besloot ze zich te verdiepen in het potentieel van deze regio voor een industriële transitie naar een circulaire en ecologische economie. “Als planoloog kan ik synergie tussen beleid, ruimte en hulpbronnen creëren.”

Lees het verhaal van Shiru Liu

Christiaan Hanse | Winnaar in de categorie 'Management & Policy'

Plek voor handwerk en hightech: naar afgewogen hergebruik van industrieel erfgoed

Onder welke voorwaarden kunnen oude industriële gebouwen in steden ruimte bieden aan eigentijdse industrie én zo voorsorteren op een circulaire economie? Masterstudent Christiaan Hanse ging op zoek naar antwoorden en kwam tot een strategisch afwegingskader.

Lees het verhaal van Christiaan Hanse