Tarnoc ontwikkelt elektrische CV-ketel

De Delftse technostarter Tarnoc werd met hun warmtepomp, de Turbineketel, een van de winnaars van de WarmteWissel 2020.

De WarmteWissel is een initiatief vanuit de praktijk. Acht Brabantse woningcorporaties met meer dan 100 duizend woningen in bezit vervangen jaarlijks 5 duizend gasketels, en zochten  gasvrije alternatieven. Toen Tarnoc in maart vorig jaar als een van de drie winnaars uit de bus kwam, kregen ze een geldprijs van 20 duizend euro en de kans om een prototype drie maanden op proef te laten draaien in een woning in Tilburg.

Een warmtepomp kennen we inmiddels: die transporteert warmte van lage naar hoge temperatuur met als voordeel dat de afgegeven warmte een veelvoud bedraagt van de hoeveelheid verbruikte elektriciteit. De Tarnoc is een bijzondere warmtepomp, legt oprichter, TU-alumnus Vincent Wijdeveld uit. Anders dan andere warmtepompen of koelkasten pompt de Turbineketel van Tarnoc geen fluorhoudend koudemiddel rond, maar pure buitenlucht. De compressor perst de lucht samen waardoor deze opwarmt. Deze warmte wordt vervolgens aan het water van de centrale verwarming afgegeven.
De afgiftetemperatuur kan tot 80 graden Celsius bedragen. De samengeperste lucht drijft na de warmtewisselaar een turbine aan, die een deel van de energie terug levert. De elektromotor, compressor en turbine zijn op één as gemonteerd. Het thermisch vermogen van de ketel ligt op 20 kW.

Mede-oprichter, alumnus Tijmen de Jong verdiepte zich in verschillende cycli. Hij stuitte op de Brayton-cyclus, die in de industrie gebruikt wordt voor de airconditioning in vliegtuigen en bij het vloeibaar maken van aardgas. Omgekeerd produceert die cyclus warmte op hoge temperatuur, met veel vermogen en zonder koudemiddel. Dat principe was nog nooit in woningen toegepast. Zo begon hun ontwikkeling van de Tarnoc Turbineketel.

Het proefdraaien in Tilburg is goed verlopen, meldt Wijdeveld. Dat exemplaar wordt nu in campusproeftuin The Green Village gemonteerd. De volgende stap is de levering van acht Turbineketels aan de woningcorporaties van de WarmteWissel. Het is de bedoeling om in 2022 de eerste serieproductie op te starten. “Het apparaat is relatief simpel, en makkelijk op industriële schaal te maken”, zegt Wijdeveld. “De intelligentie zit in de software.”