Ockels’ erfenis

De beroemde astronaut en Delftse hoogleraar Wubbo Ockels overleed vijf jaar geleden. Na zijn ruimtereis in 1985, die hem deed inzien hoe kwetsbaar de aarde is, startte hij talrijke duurzame projecten. Hoe staat het met zijn nalatenschap?

De zonneauto, Superbus, Ecolution en laddermolen. Het zijn maar een paar van de ideeën waaraan Ockels werkte bij de TU. Ockels’ ontwerp voor de laddermolen, een energie-opwekkende vlieger, heeft geleid tot het Airborne Wind Energy-netwerk dat met Europees geld 14 promovendi aan het werk houdt, en daarnaast tot een jaarlijkse, wereldwijde conferentie en de start-up Kitepower, die de toekomstige generatie windenergiesystemen ontwikkelt.

Foto: Sam Rentmeester

Jarenlang was hij coach van het Nuna-team, dat dankzij zijn bemoeienis efficiënte zonnepanelen in hun wagen kon bouwen. Ook het Solar Boat Team draaide onder zijn leiding in de top mee. En nog steeds zijn deze studententeams succesvol. De Nuna won vele wereldtitels in Australië en Zuid-Afrika. De ambities van het zonnebootteam zijn deze zomer hoog: wereldkampioen worden in Monaco, waar geracet wordt op open zee; én als snelste zonneboot ooit het Kanaal oversteken.

Ir. Joris Melkert, die jarenlang met Ockels werkte, noemt vooral de positieve invloed van Ockels op het duurzaamheidsdenken: “Hij benadrukte dat duurzaamheid niet ‘minder’ betekent, maar juist méér, als je het maar slim aanpakt. De grote erfenis van Ockels is dat hij een heel nieuwe generatie studenten heeft opgeleid die zijn kennis over de hele wereld verspreidt. Hij heeft een nieuw soort denken teweeggebracht, een state of mind.”