Strategic Brand Management

Bij branding komt meer kijken dan de meeste mensen denken. Sterker nog, merken definiëren en sturen de strategische richting van organisaties, zijn een drijfveer voor innovatie en hebben zelfs invloed op de markt. En ontwerpers spelen een waardevolle rol bij het cultiveren van een betekenisvol merk dat klanten aanspreekt en zich onderscheidt van de concurrentie.

Bij dit keuzevak wordt de basis van branding verkend, met nadruk op de manier waarop het merk zelf de toekomst van innovatie kan beïnvloeden.

Je leert de basisbeginselen van hoe je een merk opbouwt en dit in de loop van de tijd beheert. Je onderzoekt het belang van een band tussen de klant en het merk. Je krijgt inzicht in de dynamiek van branding en het belang van evenwicht tussen consistentie en relevantie bij de ontwikkeling van een merk. Je denkt na over beheer- en innovatiekeuzes die de groei van een merk kunnen bespoedigen.

Aan de hand van casestudy’s verken je scenario’s om te ontdekken wat bedrijven daadwerkelijk doen. Je gaat actief en kritisch discussies aan, waarbij je het geleerde toepast op besluitvorming en probleemoplossing in een reële zakelijke context. Vervolgens breng je je kennis in de praktijk door een merk te creëren, een identiteit op te bouwen, een doel te definiëren en na te denken over de lancering van dit merk op de markt.

Uiteindelijk leer je je ontwerpvaardigheden gebruiken om waarde toe te voegen aan het brandingproces.

Vakcoördinators perspectief

“Ik wil dat de studenten begrijpen dat een merk niet iets is dat je zomaar op een product of een reclamebord plakt. Tekens en symbolen zijn uiteraard onderdeel van een merk, maar een merk is nog veel meer. Het is iets wat een organisatie op heel veel manieren definieert. Het merkt beïnvloedt eveneens hoe de organisatie door stakeholders buiten de organisatie wordt gezien.”

Pinar Cankurtaran