Alumni aan het woord


Ilias Zarguit

Tijdens de masteropleiding Nanobiologie heb ik veel diepgaande kennis opgedaan. Naast het verdiepende karakter van de verplichte vakken, is er volop ruimte om je te specialiseren in de nanobioloog die je wilt worden vanwege de ruime selectie aan keuzevakken. Naast wetenschap ligt de nadruk op het ontwikkelen van soft skills, zoals wetenschappelijk schrijven en presenteren. De diepgaande kennis en vaardigheden die ik heb opgedaan zijn tot nu toe voor mij zeer nuttig gebleken in mijn carrière.

Na mijn afstuderen ben ik gestart als Technical Service Engineer bij LUMICKS, een schaalvergrotingsbedrijf dat nieuwe high-tech apparatuur ontwikkelt met de droom om enkelvoudige moleculen en enkelcellige experimenten te ontsluiten aan de wereld. Deze rol vereiste een diepgaand en grondig begrip van optica en de elektronica van de complexe apparaten, evenals een fundamenteel begrip van de biologische vragen en testen waar klanten mee bezig waren. De opleiding Nanobiologie gaf me de achtergrond om me niet alleen op beide gebieden op mijn gemak te voelen, maar ook om snel nieuwe informatie en ontwikkelingen vanuit de meest fundamentele basis te begrijpen, te leren en te gebruiken. Bovendien was er veel communicatie met de betrokken klanten, waardoor de soft skills die ik tijdens dit intensieve programma heb verworven direct overdraagbaar waren op het werk. Het programma maakte het voor mij gemakkelijk om me aan te passen aan de klant, die zowel een bioloog als een fysicus kon zijn, en "hun taal te spreken".

Op dit moment ben ik weer terug in de academische wereld om als promovendus aan de Universiteit Leiden te gaan werken. Het zwaartepunt rondom onderzoek binnen de opleiding (Master End Project en stage) heeft mij een mooie start gegeven in zowel het natte lab als het droge lab aspect van dit werk.


Teodora Trandafir

Mijn verhaal rondom Nanobiology begon per toeval toen ik de Bionanoscience-laboratoria tegenkwam toen ik als Roemeense toerist de TU Delft bezocht. Na intensieve Nederlandse taalcursussen (inmiddels zijn deze niet meer nodig voor nieuwe internationale studenten), ben ik begonnen met de interdisciplinaire opleiding Nanobiology die mijn favoriete vakken (wiskunde, natuurkunde en informatica) combineerde met biologie in een poging om baanbrekende wetenschappers op te leiden die baanbrekend onderzoek kunnen doen met impact op ons leven en op ons begrip van het leven. Het curriculum van de bachelor omvat vakken die bijdragen aan het overbruggen van de kloof tussen de wereld van biologische organismen op nanoschaal en de theoretische concepten van de fysica. De masteropleiding Nanobiology stelde ons in staat om het grootste deel van het programma te personaliseren. Ik richtte me op de natuurkunde van zachte gecondenseerde materie, wiskundige modellering van biologische systemen en state-of-the-art nano/microscopietechnieken.  Omdat klinisch onderzoek past bij mijn toekomstplannen heb ik mijn afstudeerproject in het Erasmus MC gedaan, waar ik een AI-tool heb ontwikkeld die de invasiviteit van longkanker kan kwantificeren op basis van digitale histologiebeelden van biopsie-resecties. Nu, na vijf jaar van ups en downs en met een masterdiploma op zak, ben ik erg blij met mijn Nanobiologietraject en kijk ik uit naar mijn PhD dat gericht is op de integratie van meerdere '-omics' strategieën en AI voor een gepersonaliseerde diagnose van longkanker.


Ga verder naar Studentenervaringen