Dream Team: Hyperloop

Go faster. No pressure.

TB’ers Jurjen Lohle en Tim Vleeshouwer over het Dream Team Delft Hyperloop

Wereldwijd staat de TU Delft bekend om haar succesvolle studententeams. Deze teams, in Delft ‘Dream Teams’ genoemd, worden volledig bestuurd door studenten zelf. Van het team management tot het ontwerpen en produceren van hun uitvindingen, het gebeurt allemaal bij de Dream Teams. Ook veel TB’ers zetten zich een jaar lang in voor een Dream Team, waaronder Jurjen Lohle en Tim Vleeshouwer. Zij zijn nu een jaar lang fulltime aan het werk voor Delft Hyperloop.  In dit interview vertellen zij wat hun werkzaamheden daar zijn en welke TB vaardigheden zij daarbij toepassen. 

Kan je iets over jezelf vertellen en hoe je bij Hyperloop terecht bent gekomen?

Tim: Ik ben Tim Vleeshouwer, ik heb een tijdje geleden mijn bachelor TB afgerond. Vorig jaar ben ik begonnen aan de master Transport & Logistiek, maar ik kwam er na een tijdje achter dat ik mijzelf te jong vond om al af te studeren. Ik wilde toch iets anders doen, zoals een tussenjaar, maar in ieder geval iets heel gaafs. Toen ben ik bij de Dream Teams terecht gekomen. Dream Teams zijn een hele goede manier om je te verbreden naast je studie en een gaaf project op te pakken. Het innovatieve van Hyperloop staat me heel erg aan. Mijn interesse in transport & logistiek en techniek komt er goed in terug, maar ook de studie TB, omdat het zo’n groot project is. Het leek me heel vet om daar onderdeel van te zijn. Toen ben ik gaan solliciteren en zodoende ben ik bij het team terecht gekomen.

Jurjen: Ik ben Jurjen Lohle en ik ben ook net klaar met mijn bachelor TB. Ik ben hier eigenlijk een beetje met dezelfde redenen. Ik wilde graag wat praktische ervaringen opdoen, mijn eigen interesses onderzoeken en kijken wat ik later graag wilde doen, ook voor mijn masterkeuze. Toen ben ik gaan kijken naar de design reveal van Hyperloop en kwam ik erachter wat het Dream Team Hyperloop eigenlijk precies inhield. Daar ben ik erg enthousiast van geworden. Daarna heb ik meteen gesolliciteerd. Het is echt een revolutionair project wat een grote impact kan hebben, maar wat toch haalbaar en tastbaar is. Dat vond ik onderscheidend aan Hyperloop ten opzichte van alle andere projecten die er zijn.

Wat is Hyperloop en wat is jullie doel/missie?

We hebben eigenlijk twee doelen binnen ons team. We zijn in totaal met 39 studenten. Het grootste deel daarvan werkt aan de competitie van SpaceX. Elon Musk houdt elk jaar een competitie, deze zomer in Los Angeles, waar hij een baan van een kilometer lang heeft aangelegd. Hij zegt eigenlijk tegen studententeams: maak een voertuig dat zo snel mogelijk door die vacuümbuis heen gaat. Het grootste deel van ons team is bezig met het ontwerpen van dat voertuig: de Hyperloop. Omdat die buis maar een kilometer lang is, maken we daarvoor een voertuig op wielen met allerlei motoren. Dat is alleen niet echt de toekomst zoals wij die zien van de Hyperloop in de maatschappij. Die zou eerder werken met magnetisme en zweven. Maar omdat de baan daar zo kort is, heeft magnetisme geen grote voordelen ten opzichte van wielen en normale motoren. Omdat wij toch ook de toekomst van Hyperloop willen onderzoeken, is een deel van ons team, waaronder Jurjen en ik, aan het werken aan de implementatie van de Hyperloop, om te kijken hoe zo’n systeem er in de toekomst uit zou kunnen zien. Er zijn dus eigenlijk wel echt twee verschillende doelen: aan de ene kant het winnen van de competitie, en het wereldrecord van de topsnelheid neerzetten, en aan de andere kant het onderzoeken van de implementatie van het Hyperloop concept in de maatschappij. Deze zou bijvoorbeeld het korte vliegtransport over kunnen nemen.

Hoe pas jij je TB-skills toe in het team?

Het full-scale Hyperloop onderzoek dat wij doen is eigenlijk een typisch TB probleem: de implementatie van de Hyperloop gaat over een complex socio-technisch systeem. Bij het design van de Hyperloop kunnen wij als TB’ers goed conceptueel nadenken: waar moet het voertuig aan voldoen, wat zijn de risico’s etc. We werken bijvoorbeeld ook met studenten van Lucht- en Ruimtevaart en Civiele Techniek, en wij zijn erg sterk in het verbinden van deze technieken om tot een zo goed mogelijk Hyperloop design te komen. Wat het met name een complex systeem maakt, wat ik vanuit mijn technisch bestuurskundige achtergrond erg interessant vind, is dat echt alles van elkaar afhankelijk is. Je moet eerst goed kijken naar de vraagkant: hoeveel mensen wil je gaan vervoeren? Aan de hand daarvan moet bepaald worden hoeveel passagiers er in een pod kunnen. Als je de pod breder zou maken, moet de buis waarin de Hyperloop reist breder gemaakt worden. Dat kost allemaal meer geld. De structuur wordt ook zwaarder waardoor er weer andere materialen nodig zijn. Verder moet je rekening houden met de inwoners: die willen geen Hyperloop door hun achtertuin hebben lopen. Daarnaast moet er rekening mee gehouden worden dat als een Hyperloop systeem geïmplementeerd wordt, deze in alle landen dezelfde standaarden hanteert. Maar wat moeten die standaarden dan zijn, en is iedereen het daar mee eens? Aan welke veiligheidseisen moet een Hyperloop systeem voldoen? En welke wet- en regelgeving bestaat er al? Het hangt dus echt allemaal met elkaar samen. Dat maakt het echt een complex TB probleem.