Hester Anderiesen–Le Riche verkozen tot TU Delft Alumnus van het Jaar 2023

Hester Anderiesen-Le Riche is oprichter en CEO van Tover, het bedrijf achter innovaties als de Tovertafel. Tijdens haar promotieonderzoek aan de TU Delft ontwikkelde Le Riche een vorm van interactieve speltherapie middels lichtprojecties voor mensen met cognitieve uitdagingen zoals dementie. Inmiddels spelen meer dan 8.000 zorginstellingen wereldwijd met de spellen van Tover.

Hester Anderiesen-Le Riche is een schoolvoorbeeld van hoe je met design en innovatie een enorme positieve impact op mens en maatschappij kunt maken. TU Delft is er trots op zo’n veelzijdige en inventieve ingenieur tot haar alumni te mogen rekenen.

― Jasper Peterich, Directeur Alumnirelaties en Universiteitsfonds Delft

De Tovertafel en haar impact

Hester Anderiesen-Le Riche studeerde Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Tijdens haar daaropvolgende promotieonderzoek verdiepte ze zich in de vraag hoe ouderen met dementie gestimuleerd kunnen worden tot fysieke activiteit en sociale interactie. Haar antwoord daarop werd de Tovertafel: interactieve lichtprojecties die op tafel of op de grond geprojecteerd kunnen worden en die reageren op hand- of armbewegingen van de gebruikers. Deze baanbrekende vorm van speltechnologie biedt mensen die leven met dementie een vorm van fysieke, cognitieve en sociale stimulans en creëert zo momenten van plezier en geluk. De Tovertafel is bewezen effectief in het doorbreken van apathie –  een van de meest voorkomende symptomen van dementie – en het verhogen van de kwaliteit van leven bij mensen met matige tot ernstige dementie.

Jarenlang onderzoek staat aan de basis van het succes van de Tover-spellen. Tijdens haar promotie werkte Le Riche nauw samen met hoogleraar neuropsycholoog Erik Scherder van de Vrije Universiteit Amsterdam en hoogleraar fysieke ergonomie Richard Goossens van TU Delft. Goossens: “Tijdens haar promotieonderzoek raakte Hester serieus geïnteresseerd in spelontwerp. Door het combineren van haar inzicht in menselijk gedrag met veldonderzoek in verpleeghuizen kon ze de positieve impact van de Tovertafel wetenschappelijk onderbouwen.” Nog steeds staat onderzoek centraal bij het bedrijf. Alle spellen worden ontwikkeld via co-design methoden, in nauwe samenwerking met de doelgroep en hun (zorg)omgeving. Verder blijft Le Riche samenwerken met universiteiten en onderzoeksorganisaties in de meeste landen waar zij haar producten verkoopt, waarbij ook de effecten op de zorgprofessionals worden onderzocht. De Tovertafel blijkt een rol te kunnen spelen bij het verlagen van de werkdruk en het verhogen van het werkplezier.

Delfts ondernemerschap en uitbreiding werkterrein

Tover is ook een mooi voorbeeld van Delfts ondernemerschap, waarbij Le Riche haar rol als ontwerper, onderzoeker én ondernemer combineert. Ze ontwikkelde in 2011 het eerste prototype van de Tovertafel als onderdeel van een interdisciplinair onderzoeksproject. Ze werkte daarvoor samen met spelontwikkelaar Monobanda en zorgorganisatie Careyn. In maart 2015 werd de eerste Tovertafel in gebruik genomen. Het leverde het bedrijf de titel van ‘meest innovatieve startup van Nederland’ op. Het werkterrein van Tover heeft zich inmiddels uitgebreid naar senioren in vroege stadia van dementie, volwassenen met een verstandelijke beperking en kinderen met een extra ondersteunigsbehoefte. En de ontwikkeling gaat door. In een nieuwe online omgeving kunnen klanten inmiddels zelf de Tovertafel-ervaring voor pleeghuisbewoners personaliseren en verrijken. Later dit jaar lanceert Tover de Tovertafel Pixie, een intiemere en mobiele versie van de Tovertafel.

Symposium en uitreiking award Alumnus van het Jaar 2023

Op dinsdag 6 februari 2024 keerde Hester Anderiesen-Le Riche terug naar haar alma mater voor de feestelijke uitreiking van de onderscheiding Alumnus van het Jaar 2023. Ter gelegenheid van de verkiezing werd een plaquette op de Alumni Walk of Fame onthuld in het Mekelpark op de TU Delft Campus door Rector Magnificus en Voorzitter College van Bestuur Prof. dr. ir. Tim van der Hagen.

Voorafgaand aan de onthulling vond het mini-symposium “Beyond Cure and Care - Symposium on Purposeful Play for better Health” plaats op de faculteit Industrieel Ontwerpen, waar Hester is afgestudeerd en gepromoveerd. Hierbij lag de focus op hoe design ingezet kan worden in de zorg. Sprekers waren onder meer Philip Scheltens, emeritus hoogleraar neurologie, oprichter van het Alzheimercentrum van de Amsterdamse Universitaire Medische Centra en hoofd van EQT Life Sciences Dementia Fund, Richard Goossens, hoogleraar Fysische Ergonomie aan TU Delft en Hester zelf. Het symposium werd gemodereerd door universitair docent Jos Kraal.