Een afvaardiging van de European Innovation Council (EIC) heeft woensdag een bezoek gebracht aan de TU Delft Campus. Dat stond in het teken van het innovatie-ecosysteem rond de TU Delft en de manier waarop nieuwe, veelbelovende technologie naar de markt wordt gebracht. Samenwerking is cruciaal, was de boodschap.

Het bezoek begon in het Co-Creation Centre van The Green Village, het fieldlab voor duurzame innovatie. Na een welkomstwoord van Servaas Duterloo en Jaga Schreiber van het Innovation & Impact Centre kregen de programmamanagers van EIC uitleg over de manier waarop de TU Delft de ontwikkeling van nieuwe technologie bevordert en innovatie versnelt rond grote maatschappelijke uitdagingen zoals energietransitie, klimaat, biotech, klimaat, health & tech en quantumtechnologie.

Intensieve samenwerking

Zo benadrukte Henri Werij (decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) dat duurzame luchtvaart alleen kan worden bereikt door intensieve samenwerking, zowel tussen faculteiten onderling via de multidisciplinaire wetenschappelijke instituten als met de verschillende externe partners die daarbij betrokken zijn, zoals luchtvaartmaatschappijen. De Aerospace Innovation Hub en Flying Vision maar ook het e-Refinery Institute zijn daarvan belangrijke onderdelen.

Ook waren er presentaties van Paulien Herder (decaan Technische Natuurwetenschappen), die toelichtte hoe binnen haar faculteit EIC-gelden zijn aangewend voor onder meer quantum nanoscience. Justin Kok, Tech Scout bij Delft Enterprises, legde uit op welke manier veelbelovend wetenschappelijk onderzoek wordt omgezet in bedrijvigheid via spin-offs. Delft Enterprises is de holding waarmee de TU Delft participeert en investeert in spin-offs.

Innovatie-ecosysteem

Anne-Lize Hoftijzer (manager TU Delft Campus) vertelde hoe het innovatie-ecosysteem rondom de TU Delft is opgebouwd. Inmiddels zijn hier ruim 250 bedrijven gevestigd, met ruim 5.5 duizend medewerkers. Samen met de TU Delft, de overige kennisinstellingen en unieke fieldlabs fungeert het samen als een vliegwiel voor innovatie. Uniek voor Nederland.

De aanwezige EIC-programmamanagers kregen daarna een op maat gemaakt thematische bezoeken aan verschillende faculteiten en fieldlabs voor een presentatie van betrokken wetenschappers op hun vakgebied (medtech, AI in de zorg, bouwkunde, procesenergie, duurzame materialen, quantumtechnologie, ruimtevaarttechniek), gevolgd door een gezamenlijk bezoek aan incubator YES!Delft. Daar volgden nog presentaties van startups die funding hebben gekregen van EIC, zoals Maeve Aerospace, Plense Technologies en Soundcell. De TU Delft is een begunstigde in 20 EIC-projecten.

Aanjagen game-changing innovaties

De EIC is het innovatieprogramma van de Europese Commissie. Het heeft een budget van ruim 10 miljard euro om ‘game-changing’ innovaties te ondersteunen. Er vindt erg goed wetenschappelijk deeptech-onderzoek plaats binnen de EU, maar het vermarkten daarvan kan nog beter. De EIC heeft daarvoor drie programma’s: EIC Accelerator, EIC Pathfinder en EIC Transition. Voor dit jaar is daarvoor zo’n 1 miljard euro beschikbaar.

Het bezoek was erg nuttig en inspirerend om te zien waar topuniversiteiten mee bezig zijn als het gaat om het aanjagen van innovatie, zei Anne-Marie Sassen van de EIC. Ook biedt het goede inzichten op toekomstige uitdagingen te identificeren en wordt zichtbaar tegen welke uitdagingen op het gebied van reguleringen veelbelovende innovatietrajecten zoal aanlopen. De EIC gebruikt deze informatie weer om het EU-beleid te beïnvloeden. Op die manier worden alle barrières geslecht die tussen baanbrekende innovaties en de markt staan.