Derde editie Delft Matters verschenen

Nieuws - 28 juni 2023

Het derde exemplaar van het magazine Delft Matters ligt op de mat en staat weer boordevol interessante verhalen en interviews. Zo lees je in deze juni-editie bijvoorbeeld hoe digitale technologie kan helpen om de druk op de zorg te verminderen en hoe burgers de wetenschap helpen door middel van 'citizen science'. Ook nemen we een duik in het historische erfgoed van TU Delft en ontdekken we hoe een zoekopdracht via Google leidt tot een nieuwe, veilige manier van zuurstof toedienen.

Een gezond mens heeft duizend wensen, een ziek mens maar één, luidt het gezegde. In deze tijden van crises zouden we haast vergeten hoe belangrijk die gezondheidswens is. Wie ziek is, heeft natuurlijk ook wel meer wensen, bijvoorbeeld zo snel mogelijk uit het ziekenhuis weer naar huis kunnen. Samen met het LUMC ontwikkelden we daarvoor The Box, een doos met thuismeetapparatuur waardoor patiënten niet onnodig op controle hoeven te komen. Mooi, zo’n digitale dokter, maar gaat digitale technologie de druk op de zorg ingrijpend verlichten? Daarover praat minister Kuipers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport met hoogleraar Design for Digital Transformation Maaike Kleinsmann.

De samenwerking met ziekenhuizen is een goed voorbeeld van hoe ons onderzoek leidt tot daadwerkelijke toepassingen, dit in een context van medici en patiënten. Met citizen science gaan we nog een stapje verder, wanneer burgers actief data verzamelen voor ons onderzoek, over plastic zwerfafval, regenval of zelfrijdende auto’s. Diezelfde burger had het de laatste tijd trouwens maar moeilijk in het openbaar vervoer. Aan Rolf Dollevoet zal het niet liggen. Binnen DelftRail verdiept de hoogleraar railbouwkunde zich onder meer in preventief onderhoud aan treinen. Naast stakend treinpersoneel ondervond het autoverkeer recent hinder van actievoerders op de A12.

Maar hoe activistisch moeten ingenieurs eigenlijk zijn als het gaat om klimaatverandering? Daarover gaan Mark van Baal, Charlotte Braat en Rouhi Farajzadeh in discussie.

Ten slotte is onze blik bij de TU Delft vaak gericht op de toekomst, maar ook van het verleden kunnen we leren. Decaan Aukje Hassoldt doet beide wanneer zij ontstaan én toekomst van de faculteit Techniek, Bestuur en Management belicht, terwijl conservator Charlotte Rixten ons meeneemt op een kunstwandeling langs onze erfgoedcollectie. In het Meteorietenlab van Sebastiaan de Vet en Stephanie Cazaux vind je digitale modellen van de zes meteorieten die de afgelopen twee eeuwen in Nederland werden geborgen. En wat voor nieuwe inzichten heeft het scannen met neutronen van een zwaard uit de bronstijd opgeleverd?

Online magazine

Houd je niet van papieren magazines? Voor digitale lezers hebben we ook een online magazine. Dit is een volwaardige digitale versie met links naar achtergrondinformatie, personen en evenementen en met extra’s als audio en video.

Delft Matters ontvangen

Het magazine verschijnt twee keer per jaar. Ontvang je Delft Matters al? Dan zie je de nieuwe editie in juni of december door de brievenbus komen. Ontvang je Delft Matters nog niet, maar zou je dat wel willen?