Lifelong learning is een goed idee

Vanida Salgado Ismodes behaalde haar master in watermanagement in 2016. Na haar afstuderen werd ze beleidsmedewerker bij een Chileense overheidsinstelling die waterdienstverleners reguleert, en volgde ze een online cursus op haar vakgebied.

Vorig jaar volgde je de online betaalde cursus Nanofiltration and Reverse Osmosis in Water Treatment. Waarom deze cursus?

“Na mijn afstuderen had ik het gevoel dat ik up-to-date was met technologieën voor waterzuivering en sanitatie. Ik wilde doorgaan met leren om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Chili heeft momenteel te kampen met grote droogte; we hebben een onafgebroken periode van droge jaren achter de rug sinds 2010. Met onze langgerekte kustlijn kan het een oplossing zijn om van zeewater drinkwater te maken met behulp van omgekeerde osmose. Dat is nog relatief nieuw, maar er zijn al bedrijven bezig met de bouw van installaties voor omgekeerde osmose. Aangezien de studie en herziening van milieurichtlijnen onderdeel van mijn taken als beleidsingenieur zijn, was het belangrijk om beter inzicht te krijgen in omgekeerde osmose en de gevolgen ervan.”

Hoe was je ervaring met online leren?

“De cursus was goed opgezet. Er zat zelfs een online 3D-laboratorium bij. Die kon je gebruiken om op je computer een kleine omgekeerde osmose-installatie te runnen – dat was zeer innovatief. Alle aspecten van de technologie kwamen aan bod. Bijvoorbeeld dat omgekeerde osmose niet alleen verontreinigingen uit water verwijdert, maar ook gezonde mineralen als calcium en magnesium. Die moet je dus weer aan het water toevoegen om het geschikt te maken voor consumptie.

Het online forum waar je vragen kon stellen was ook nuttig. Omdat ik de cursus ‘s avonds na het werk volgde, kreeg ik vanwege het tijdsverschil soms pas de volgende dag antwoord. Op andere momenten kreeg ik antwoord van een andere student, zodat ik niet hoefde te wachten op de organisatoren van de cursus. Die interactie met je medestudenten is een ander belangrijk onderdeel van de leerervaring.”

Vind je lifelong learning een goed idee?

“Jazeker! De meeste afgestudeerden willen graag op de hoogte blijven van actuele kennis, dus het is goed dat er een breed aanbod aan cursussen is.

De TU Delft is een prestigieuze universiteit en ik ken de kwaliteit van het onderwijs. Het niveau was vergelijkbaar met dat van de door mij gevolgde master-opleiding. Hoewel het lastig kan zijn om werk en studie te combineren, heb ik nooit geaarzeld: ik wist dat het een goede opleiding zou zijn.”