Vernieuwing

[Voorwoord]

In dit nummer een onderwerp dat u ongetwijfeld na aan het hart ligt: onderwijs. Dat er veel veranderd is in de loop der jaren, leest u in een gesprek tussen een huidige student en zijn grootouders. Vernieuwing van ons onderwijs is meer dan ooit nodig in deze tijd van voortschrijdende technologie. Voor velen werkenden houdt het leren en ontwikkelen eigenlijk nooit op. Goed dus dat diezelfde technologie een leven lang leren mogelijk maakt. Via onze Extension School, die binnenkort een nieuwe fase ingaat, delen we onze kennis met de wereld. Ook op de campus is de vernieuwing zichtbaar. Al zal het krijtje mogelijk nooit helemaal verdwijnen, de digitale smartboards rukken op. Dat is een stap op weg naar de collegezaal van de toekomst, waarin straks misschien online en campusstudenten gezamenlijk onderwijs volgen.

Intussen staat het primair en voortgezet onderwijs het water aan de lippen vanwege de werkdruk. Met onze masteropleiding science education proberen we het tekort aan docenten exacte vakken een beetje terug te dringen. Ook letterlijk baart de waterstand zorgen. In het Delta Futures Lab leren masterstudenten van verschillende opleidingen hoe ze gezamenlijk kunnen bijdragen aan het oplossen van de complexe problematiek rondom een stijgende zeespiegel.

Dat brengt ons bij de grootste uitdaging van deze eeuw: klimaatverandering. Dit is een belangrijk thema in ons onderwijs en onderzoek en met de verduurzaming van onze eigen campus willen we hier de daad bij het woord voegen. Terecht zitten we bij zulke onderwerpen in een glazen huis en kijkt de samenleving kritisch naar wat we doen. Gelukkig kunnen die glazen huisjes tegenwoordig heel veilig en comfortabel zijn, dankzij glazen ‘stenen’ gemaakt van afvalglas. Duurzamer dan dat kan het bijna niet worden.

Prof.dr.ir. Tim van der Hagen,
Rector Magnificus TU Delft