De zaak: Brighter Investment

Alumnus Thijs Mathot bedacht een businessmodel  dat kan voorspellen of een student succesvol zal zijn. Zijn bedrijf Brighter Investment verstrekt leningen aan studenten uit Afrika.

Richard Adarkwah (links) en Thijs Mathot in Ghana.

Getwijfeld heeft hij nooit over zijn keuze voor luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. Maar na een paar maanden bij Dutch Space vroeg Thijs Mathot zich af: wat nu? Hij besloot een business degree te halen in Londen en rond te kijken in een andere industrie. Zijn nieuwe werk bracht hem naar het Mexicaanse Monterrey. Daar werd het zaadje geplant dat jaren later tot zijn bedrijf Brighter Investment leidde.

In Monterrey ontmoette Mathot een scholier die ondanks zijn intelligentie en goede prestaties niet naar de universiteit kon omdat hij het collegegeld niet kon betalen en bij de bank geen lening kreeg. Met wat collega’s legde Mathot geld bij elkaar zodat de jongen kon studeren. Dat bleek een bescheiden bedrag in vergelijking met wat het opbracht: een kansrijke toekomst, voor hemzelf en zijn familie.

Het liet Mathot niet meer los. “We leven in een markteconomie”, vertelt hij vanuit het Canadese Vancouver. “Hoe kun je waarde creëren zonder financiële middelen? Ik zag daarin een business opportunity.” Mathot keek verder dan goede cijfers. Hij verdiepte zich bijvoorbeeld in het Odin Development Compass, een methode om drijfveren van mensen te testen. Hij wilde erachter komen welke persoonlijkheidskenmerken het beste voorspellen of een student succesvol zal zijn en zijn of haar studielening terug zal betalen. Hij zette deze indicatoren in een model, voegde macro-economische data toe en kwam tot een aantal scores. “Er is een verband tussen deze factoren en je return of investment”, rekende hij uit. “Deze belegging is voor investeerders attractief.”

Mathot besloot het businessmodel verder te onderzoeken en sprak met studenten, docenten en banken in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Op een universiteit in Ghana ontmoette hij Richard Adarkwah en ze werden zakenpartners. Met een crowdfundingsactie haalden ze in 2014 het benodigde kapitaal op om met 24 geselecteerde studenten te kunnen starten.
“Inmiddels hebben honderd studenten het programma succesvol doorlopen en studeren er nog 400”, zegt Mathot. Brighter Investment werkt met negen (onderwijs)instituten in Ghana (“Wij kijken kritisch naar het onderwijssysteem”) en verstrekt leningen voor alle opleidingen die waarde creëren voor een student. “Zoals technische studies, scheepvaart en verpleegkunde”, licht Mathot toe. “Het zijn studies waarmee je snel een baan krijgt, goed verdient en die niet teveel kosten. Het feit dat alle deelnemers nu bezig zijn met terugbetalen, bewijst dat het werkt.”

Mathot ziet wel verbeterpunten. “Slechts 15 procent van onze deelnemers is vrouw. In arme landen laat men bij voorkeur een zoon studeren. Terwijl uit ons onderzoek blijkt dat dochters vaak betere studenten zijn. Ze moeten al op jonge leeftijd veel taken combineren en zijn super gemotiveerd.”

Met de Ghanese overheid heeft Mathot inmiddels een contract en er zijn plannen voor uitbreiding. “We blijven gefocust op Afrika.”

Het doel op de lange termijn is dat lokale banken hun rol overnemen. “Banken moeten studentenleningen opnemen in hun dienstenpakket. Studenten zijn na hun afstuderen immers een interessante doelgroep.”

Zo ver is het nog niet. Brighter Investment verwelkomt graag nieuwe investeerders.

Bedrijf:Brighter Investment
Oprichter:Thijs Mathot
Plaats:Vancouver (Canada)
Studie:Luchtvaart- en ruimtevaarttechniek
Opgericht in:2014
Medewerkers:7
Omzet:3,5 miljoen dollar
Over vijf jaar:“Dit is een 600 miljard dollarmarkt zonder noemenswaardige concurrentie, de mogelijkheden zijn eindeloos.”

Het zijn studies waarmee je snel een baan krijgt