MFA: toegang tot e-mail instellen

Vrijwel dagelijks heeft TU Delft te maken met cyberbedreigingen en hackpogingen en dat worden er steeds meer. Om jouw gegevens en die van TU Delft veilig te houden, heeft het CvB besloten om de toegang tot e-mail met MFA te beveiligen. Verificatie in twee stappen, ook wel bekend als Multi-Factor Authenticatie (MFA), is een effectieve manier om applicaties extra te beveiligen. Bij MFA is er naast een gebruikersnaam en wachtwoord, ook een beveiligingscode nodig om in te loggen. Ook vanuit het Nationaal Cyber Security Centrum van het ministerie van Justitie en Veiligheid wordt geadviseerd om zoveel mogelijk gebruik te maken van MFA om onbevoegd inloggen tegen te gaan. Lees meer informatie over deze wijziging op Intranet en op Student News.

MFA-methode instellen

Controleer of je al een MFA-methode hebt ingesteld voor toegang tot je e-mailaccount. Dit doe je op de Security Info pagina van jouw Microsoft account. Hier zie je welke aanmeldmethoden voor verificatie in twee stappen er voor jou beschikbaar en geactiveerd zijn. We raden je aan om gebruik te maken van de Microsoft Authenticator app, maar je hebt ook keuze uit andere verificatiemogelijkheden, zoals bijvoorbeeld SMS. Als er nog geen methode is ingesteld, kun je dat direct doen. Heb je hierbij hulp nodig, neem dan contact op met het Servicepunt

In de handleidingen wordt gebruik gemaakt van de Microsoft Authenticator app als MFA-methode. Je kunt ook een andere MFA-methode, bijvoorbeeld SMS, gebruiken.  

Gebruik eduVPN voor toegang tot functionele mailboxen/IMAP

Maak jij gebruik van een functionele mailbox of heb je zelf een e-mailprogramma ingesteld met IMAP? Dan kun je je e-mail op die manier buiten de campus alleen nog via eduVPN bereiken.

E-mailhistorie op je mobiele apparaat

Vanaf 19 juli is MFA vereist om toegang te krijgen tot jouw TU Delft email die staat opgeslagen op de emailservers van TU Delft. Deze verandering heeft als beperking dat slechts 30 dagen aan emailhistorie kan worden opgehaald wanneer je Outlook gebruikt op je mobiele apparaat (iOS of Android). Het is hierbij belangrijk om te vermelden dat je email niet weg is, maar het wordt alleen niet ingeladen in de e-mail app die je gebruikt. Via de zoekfunctie in de app, Webmail of Outlook op PC is alle mail wel terug te vinden.

Hulp

Heb je de instructies gevolgd, maar ervaar je problemen met toegang tot je e-mail? Gebruik dan tijdelijk TU Delft webmail en neem contact op met ICT via het Selfservice Portal voor hulp bij toegang tot je e-mail.

/* */