ORCID iD: vergroot je zichtbaarheid

Het merendeel van de TU Delft onderzoekers heeft inmiddels een ORCID iD. Daarnaast hebben 2830 onderzoekers hun ORCID iD ook in Pure ingevoerd.

Je kunt een ORCID vergelijken met een ISBN voor boeken, een ISSN voor tijdschriften of een DOI voor artikelen en datasets. Het zorgt er voor dat onderzoeksystemen en –services weten wie je bent.

ORCID iD’s vereenvoudigen en verbeteren het registreren van research output. Uitgevers weten met welke auteur zij van doen hebben, bibliotheeksystemen koppelen auteurs aan de juiste artikelen en affiliaties en subsidieverstrekkers kunnen de onderzoekers en hun onderzoek beter volgen.

ORCID staat voor ‘Open Researcher and Contributor ID’. De non-profit organisatie die de ORCID iD’s uitgeeft en beheert is opgezet door een aantal universiteiten en uitgevers. De TU Delft Library betaalt jaarlijks een bijdrage aan het onderhoud van de ORCID database.

ORCID is in eerste instantie bedoeld als een ‘schakelkast’ die de verschillende systemen aan elkaar koppelt. Omdat het erg eenvoudig is om ORCID te koppelen aan systemen zoals Pure, Crossref, Scopus e.d. kan ORCID wel gebruikt worden om publicatielijsten te maken. Deze overzichten kun je weer gebruiken om je favoriete profielpagina te onderhouden.

Heb je nog geen ORCID iD?

Controleer op orcid.org of er al een ORCID iD geregistreerd staat. Zo niet, maak dan een ORCID iD aan op orid.org/register. Je kunt nu desgewenst informatie over je aanstelling en opleiding invullen, maar ook bijv. andere auteurs identifiers (bijv. Scopus ID, ResearcherID).

Staat jouw ORCID iD nog niet in Pure?

Ga naar Pure en klik op ‘Edit profile’. Klik op ‘Create or Connect your ORCID iD’. Je wordt nu doorgesluisd naar orcid.org. Klik op ‘Sign in’ en log in met je persoonlijke account of met je TU Delft account. Het ORCID iD wordt nu toegevoegd aan Pure. Klik op ‘Save’ om de wijziging in Pure op te slaan.

Heb je al toestemming gegeven om Pure te koppelen met ORCID?

In sommige gevallen staat je ORCID iD al in Pure, maar is Pure nog niet geautoriseerd om publicaties te exporteren naar ORCID. Doe dan als volgt. Ga naar Pure en klik op ‘Edit profile’.  Selecteer ‘Authorize export of content to ORCID’ en klik op “Proceed’. Log in bij ORCID en selecteer ‘Authorize’ om de toestemming vast te leggen. Klik op ‘Save’ om de wijziging in Pure op te slaan.

Link naar procedure. Let op: de export loopt alleen van Pure naar ORCID en niet andersom van ORCID naar Pure. (English only)

Heb je nog vragen of wil je een presentatie over ORCID in je onderzoeksgroep? Stuur een bericht naar library@tudelft.nl of neem contact op met een van de data stewards van jouw faculteit.