Alumni aan het woord


Afgestudeerd: 2014
Werkt bij: ExxonMobil
Functie: Engineer

Eva van Dongen

Eva van Dongen werkt als engineer bij ExxonMobil, een van de grootste aardoliemaatschappijen ter wereld. Ze is verantwoordelijk voor de technische ondersteuning in een deel van de fabriek in Rotterdam.

‘ExxonMobil levert allerlei producten die uit aardolie gemaakt kunnen worden, zoals benzine, kerosine en gas. Maar ook grondstoffen voor de chemische industrie, zoals smeermiddelen en polyethyleen. Als engineer ben ik technisch verantwoordelijk voor het deel van de fabriek waar benzine en gas worden ontzwaveld. Die zwavel kan vervolgens als grondstof dienen in de chemische industrie; zo gaat er niets verloren.’

Schakel

‘Ik moet in de gaten houden of alle machines goed werken en of het productieproces veilig en efficiënt verloopt. Ik heb niet zelf alle inhoudelijke kennis, maar weet wel bij wie ik de kennis kan halen die ik zelf niet heb. Zo ben ik een schakel tussen bijvoorbeeld technische operators, chemisch technologen en veiligheidsexperts.’

Stimulerend

‘Dit werk vind ik erg leuk om te doen: het is heel uitdagend en divers. De ene dag voer ik een veiligheidsinspectie uit, en de volgende dag ben ik betrokken bij het ontwerpen van een nieuw apparaat. Zulke dingen doe ik in een team, maar tegelijkertijd krijg ik wel veel verantwoordelijkheid en vertrouwen. En veel vrijheid. Als ik zelf mogelijkheden zie om een proces te verbeteren, dan mag ik daarmee aan de slag. Heel stimulerend.’

Vaardigheden

‘Tijdens mijn bachelor MST vond ik eigenlijk biochemie het leukst. Daarom heb ik niet de master Chemistry gedaan, maar Life Science & Technology (LST). Tijdens een bedrijfsbezoek aan ExxonMobil sprak het type mensen me erg aan. Breed geïnteresseerde mensen met technisch en analytisch inzicht. Precies waar je zowel bij MST als LST voor wordt opgeleid. Het is voor mijn huidige werk heel belangrijk dat ik weet hoe reacties werken, en de taal van de chemische technologie spreek. Maar ook dat ik breed onderlegd ben, logisch kan nadenken en patronen kan herkennen. Allemaal vaardigheden waarvoor de basis al is gelegd tijdens mijn MST-bachelor. ik zie mezelf hier nog wel een flinke tijd ExxonMobil werken. Ik kan me hier nog volop ontwikkelen.’ 


Werkt bij: Da Vinci College Leiden
Functie: Docent

Tjerk Albrechtse

 ‘Sinds vier jaar geef ik les op een middelbare school, aan alle niveaus. Ik geef scheikunde, NLT (natuur, leven en technologie) en science. Ik vind het hartstikke leuk om te doen.’

‘Het omgaan met leerlingen vind ik het leukst. Ik ben nu bijvoorbeeld groepjes aan het begeleiden bij het maken van hun profielwerkstuk. Ze zijn zelf bier aan het maken en het alcoholpercentage aan het bepalen. Dat onderzoekend leren vind ik heel boeiend om te begeleiden. Bij sommige groepjes gaat het wat moeizaam, maar bij andere sta je versteld van wat ze zelf verzinnen. Ook voor de klas theorie uitleggen vind ik erg leuk. Geen dag is hetzelfde.’

‘Ik wist als student niet meteen dat ik docent wilde worden. Onderwijs leek me wel interessant, dus ik dacht: ik ga het gewoon proberen. Bij de eerste stage was ik verkocht. Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk.’


Werkt bij: Accenture
Functie: Management consulting analyst

Nadia Groenia

 ‘Ik werk nu ruim een jaar bij Accenture, een groot consultancybedrijf op het gebied van strategie, technologie en IT. Ik werk mee aan het verbeteren van bedrijfsprocessen bij klanten, bijvoorbeeld nutsbedrijven (zoals voor gas, water en licht) en olie-, gas- en chemische bedrijven. Ik schrijf nieuwe projectplannen, zorg dat de juiste mensen met elkaar om de tafel komen en regel praktische zaken rondom vergaderingen.’

‘Veel van mijn collega’s hebben een bedrijfskunde-achtergrond, maar er komen steeds meer bèta’s bij. Die hebben een bepaalde analytische manier van problemen oplossen. Zelf heb ik die ook dankzij MST. Tijdens mijn master Chemistry, met specialisaties Research en Science Based Business, ben ik geïnteresseerd geraakt in bedrijfsprocessen en marketing.’

‘Ik doe veel ondersteunend werk – misschien als opstapje richting inhoudelijker werk. Maar nu vind ik het ook al erg interessant, omdat ik bedrijfsprocessen beter leer begrijpen. Uiteindelijk wil ik wellicht aan de slag bij een chemisch, biotechnologisch of farmaceutisch bedrijf.’


Afgestudeerd: 2011
Werkt bij: ASML
Functie: Architect immersion infrastructure

Dirk Renckens

Dirk Renckens werkt als infrastructuur-architect bij ASML, wereldwijd de grootste producent van de machines die computerchips maken. Hij coördineert de technische afstemming van specifieke onderdelen van de machine.

Complexe computerchips

‘De machines die computerchips maken, zitten ongelooflijk complex in elkaar. Ze bestaan uit meer dan 500 modules met in totaal ruim 40.000 onderdelen. Ik coördineer de technische samenstelling van zeven modules met ongeveer 400 onderdelen.’

‘Stel, we ontwerpen een nieuwe leiding die snel open en dicht moet kunnen. Wat is dan een goede plek om een klep in te bouwen? Hoe leg je daar kabels heen voor de aansturing, en welke software is er nodig voor die aansturing? En hoe kunnen we voorspellen hoe lang dit systeem mee gaat? Mijn afdeling bedenkt experimenten, en voert die uit, om zulke vragen te kunnen beantwoorden.’

‘Mijn rol zit tussen de inhoud en coördinatie in. Ik heb zelf niet alle software- en elektronicakennis, maar ik knoop alle stappen aan elkaar. Ik raadpleeg allerlei experts, voeg daar mijn eigen expertise aan toe en overleg met de teams die de andere modules ontwerpen.’

Chemische fabriekjes

‘De modules waar mijn afdeling aan werkt, reguleren gassen en koelwater. Die systemen zijn in feite kleine chemische fabriekjes. Mijn opleiding MST was daarvoor een heel goede basis: tijdens de studie heb ik theorie geleerd die ik nu nog dagelijks gebruik. Bijvoorbeeld over chemische reacties en over hoe vloeistoffen door een leiding stromen onder verschillende omstandigheden. Ik heb bovendien een bepaalde manier van denken geleerd: vanuit een goede technische basis problemen analyseren en oplossen.’

‘Ik zie mezelf niet snel bij ASML weggaan. Dit bedrijf biedt eindeloos veel mogelijkheden om je verder te ontwikkelen. Ik leer elke dag bij, over de machine zelf, over de fysica en chemie van het aanbrengen van verbindingen op een computerchip, over software, maar ook over hoe je met anderen samenwerkt. Je krijgt hier ook echt tijd om dingen te leren en te ontdekken. Het is een heel dynamische, uitdagende omgeving.’


Ga verder naar Studentenervaringen