Allemaal Familie

In deze serie praten (groot)ouders en hun (klein)kinderen over hun studententijd. Lees de originele versie van dit verhaal hier:

De familie Le Mahieu

Na opa Rinus le Mahieu (werktuigbouwkunde) studeerde ook zijn dochter Marie (bouwkunde) en nu kleinkinderen Maurice (industrieel ontwerpen) en Lauranne (klinische technologie) in Delft.

Opa Rinus kwam aan een kamer via zijn zus die al in Delft woonde. Later verhuisde hij naar Duivelsgat, barakken langs de Schie vlakbij de Paardenmarkt. Marie woonde haar hele studietijd op een zolderkamer vlakbij de Nieuwe Kerk. Ze reageerde op een advertentie die ze zag in de Delftse Courant. De huisbaas had uit de meer dan vijfhonderd reacties het kaartje met haar naam getrokken. Als ze aan haar kamer terugdenkt, lopen de rillingen nog over haar rug. Letterlijk. “Het kon er zo koud zijn, dat in de winter vaak een plak ijs op mijn dekbed lag.” Toen de sneeuw op een gegeven moment naar binnen waaide, bevestigde ze zelf isolatiemateriaal tegen het dak.

Opmerkelijk, vinden Maurice en Lauranne het dat er ook kamernood was in de tijd dat hun tante in Delft studeerde. “Misschien niet zo erg als nu, want ik vond pas na een half jaar een kamer”, vertelt Lauranne. Maurice had meer geluk, hij vond via zijn nicht een fijn huis en kon zelfs zijn eigen huisgenoten kiezen. Dit jaar verhuisde hij naar de Koornmarkt. “Precies tegenover het huis waar opa vroeger woonde, dat maakt de cirkel rond.”