Een keuken uitzoeken in virtual reality

In het VR-Lab kun je vanuit een virtuele versie van je eigen woning eindeloos experimenteren met kleuren en kastjes.

De virtuele werkelijkheid is allang niet meer alleen iets voor de gamewereld. Zo zijn er tal van toepassingen voor virtual reality (VR), de technologie waarbij een computer een omgeving simuleert met 3D-objecten en 360-gradenbeelden. Denk aan psychologen die het gebruiken voor de behandeling van patiënten met een post-traumatische stress-stoornis of artsen die dankzij deze techniek operaties visualiseren.

Een van de beste academische labs voor visuele representatie is te vinden bij de faculteit Bouwkunde. Van detail tot stedenbouwkundig ontwerp en van visualisatietool tot ontwerpmethode. Al is virtual reality volgens coördinator Arno Freeke bovenal een belangrijke communicator.

Zo simuleerde het lab in opdracht van een woningcorporatie de gevolgen van een ingrijpend renovatieproject. “In samenwerking met onderzoeker Clarine van Oel ‘bouwden’ we woningen. Bewoners ervaarden in een virtuele wereld welke hinder zij zouden ondervinden van geplande werkzaamheden.” Compleet met steigers en een geul voor de deur traden bewoners via een schijnwerkelijkheid hun toekomstige huis binnen. “Inclusief het geluid van boor-, graaf- en heiwerkzaamheden. Hierdoor kregen ze realistischer verwachtingen en namen we zorgen weg.”

Het mooie aan virtual reality is dat je iets tastbaar maakt zonder risico’s (Foto: Sam Rentmeester)

Voor diezelfde corporatie ontwikkelden Freeke en zijn collega’s een module waarbij bewoners in hun virtuele eigen woning een nieuwe keuken uitzochten. “Dat is het mooie aan VR, je maakt het begrijpelijk en tastbaar zodat mensen keuzes maken zonder risico te lopen.”

Naast het inrichten van woningen helpt het lab bij vastgoedvragen vanuit de TU en biedt het ondersteuning bij de ontwikkeling van cursussen. Voor de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek zou het team graag een setting ontwikkelen waarbij studenten in een maaiveld zoeken naar de zwarte doos van een gecrasht vliegtuig. “VR biedt veel mogelijkheden op verschillende schaalniveaus”, legt Freeke uit. “Je kunt alles één op één nabootsen of zo klein maken als Madurodam, waardoor het zeer geschikt is voor gebiedsontwikkeling.”

Eind december bootste het lab, in samenwerking met onderzoeker Stefan van der Poel, de Groningse wijk Paddepoel na, om verkeersstromen te analyseren. Over Groningen gesproken: “Je kunt VR ook gebruiken voor een casus over de schade die aardbevingen hebben veroorzaakt”, denkt Freeke hardop.

Virtual Reality Lab

Eind februari opende het Virtual Reality Lab in de TU Library. Hiermee zijn de activiteiten op het gebied van virtual reality nu op één plek te vinden. Studenten krijgen er hulp bij afstudeerprojecten; wetenschappers zijn welkom om te experimenteren en docenten kunnen er cursusmateriaal (laten) ontwikkelen.