Intussen op de campus

Een landmark, zo kun je de markante oranje-blauwe toren van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica gerust noemen. Het 90 meter hoge pand is symbool van de universiteit in de stad. Maar voor hoe lang nog? Het college van bestuur wil het gemeentelijk monument slopen.

Het pand werd in 1969 geopend en huisvestte aanvankelijk alleen Elektrotechniek. Later kwamen daar Wiskunde en Informatica bij. Die verhuisden eind vorig jaar al naar een pand achter Civiele Techniek en Geowetenschappen, want: bijna vijftig jaar na opening is de toren aan het einde van zijn levensduur. Het gebouw voldoet niet meer aan de wensen en eisen voor onderwijs en onderzoek, vindt de universiteit, zelfs niet na een ingrijpende en kostbare renovatie.

De TU onderzoekt nu sloop en werkt aan nieuwbouwplannen voor onderwijsruimtes en voor de afdeling Elektrotechniek op de parkeerplaats achter het pand. Daarna volgt nieuwbouw voor Wiskunde en Informatica en het Else Kooilab, en moeten achter het huidige pand gebouwen komen voor onderwijs, onderzoek, kantoren en horeca.

De Stichting Docomomo Nederland, een werkgroep ter behoud van modern erfgoed, is tegen sloop en begon vorig jaar een petitie die 881 mensen ondertekenden.

Architecten: Van Bruggen, Drexhage, Sterkenburg, Bodon
Eerste paal: 1962