Coronacrisis

Onze doorgaans zo levendige campus is in korte tijd haast onherkenbaar veranderd: het is er onvoorstelbaar stil en rustig. Dat kon niet anders. Vanaf 13 maart hebben we al ons onderwijs en veel van ons onderzoek online verplaatst vanwege de coronacrisis. Dat was voor niemand makkelijk, maar ik ben er trots op hoe onze staf en studenten dat hebben opgepakt. Een groot deel van het onderwijs en de tentamens zijn namelijk ‘gewoon’ doorgegaan. Inmiddels bereiden we ons voor op een toekomstige gefaseerde terugkeer naar de campus, maar dan voorlopig wel binnen de beperkingen van de anderhalvemetersamenleving. Dat betekent dan onder meer dat we maar zo’n twintig procent van de studenten tegelijkertijd kunnen ontvangen. Daarbij moeten we ook nog eens rekening houden met factoren als de druk op de openbare ruimte. Heel veel mensen maken bijvoorbeeld gebruik van dezelfde wegen en niet iedereen heeft zoals wij een online alternatief. Hoe verdeel je die schaarse campustijd eerlijk onder studenten? Je studententijd is immers de tijd dat je een netwerk voor je verdere leven opbouwt. Kortom, dit zet ons voor een enorme puzzel, waarbij we ook veel oog voor welzijn hebben. Want kunnen werken en studeren is één, je moet dat wel met een gevoel van veiligheid en natuurlijk ook met plezier kunnen doen. Eén ding is de afgelopen tijd wel duidelijk geworden: TU Delft is een veerkrachtige organisatie en we zullen ook deze crisis wel te boven komen. Ik hoop dat dit ook voor u en de uwen geldt en dat deze publicatie u in goede gezondheid vindt. Zelf werk ik ook vanuit huis en mis al die mensen en ontmoetingen – ook die met onze alumni. Ik ben daarom blij dat deze Delft Integraal gewoon nog bij u op de mat valt.

Want handen schudden is dan voorlopig taboe, zo hebben we toch nog een beetje tastbaar contact.

Prof.dr.ir. Tim van der Hagen,

Rector Magnificus TU Delft