Jerry moet drinkwater veilig maken

Droogte betekent ook een tekort aan schoon drinkwater. Als afstudeerder ontwikkelde Olivier de Gruijter in 2015 een zelfreinigend drinkwaterfilter dat op een jerrycan past. Binnenkort gaan er meer dan honderd naar vluchtelingkampen in Irak en Gaza.

Na zijn afstuderen bij Industrieel Ontwerpen ging De Gruijter door met het ontwikkelen van innovatieve waterfilters. Hij kwam op het idee om een jerrycan met een waterfilter te combineren tijdens een onderzoeksreis door India. “In India stond ik er versteld van hoeveel kinderen last van uitdroging of diarree hebben door het drinken van vervuild water. Vaak met een slechte afloop”, aldus de alumnus. “Diarree is hier één van de belangrijkste doodsoorzaken bij kinderen onder de vijf.”

Volgens Wereldgezondheidsorganisatie WHO hebben ruim 780 miljoen mensen wereldwijd geen toegang tot schoon drinkwater. Als gevolg hiervan sterven jaarlijks anderhalf miljoen mensen (vooral jonge kinderen) aan water gerelateerde ziektes.

De Gruijter ontving in 2019 de Nederlandse James Dyson Award voor zijn ontwerp de Jerry. Door de publiciteit die dat opleverde kwam hij in beeld bij hulporganisaties.

In de huidige vorm is de Jerry een ongeveer 30 centimeter lange cilinder met een schroefdop die op een jerrycan past. De bediening gaat met een handpomp. De filter is zelfreinigend doordat 20 procent van het opgepompte water terugspoelt door het filter. De filtermembranen, die ook voor nierdialyse gebruikt worden, hebben poriën van 0,01 micrometer en zijn ondoordringbaar voor bacteriën en virussen.

De veldtest begint in juni met honderd waterfilters in Irak en dertig in Gaza. Medewerkers van Oxfam Novib en Cesvi houden een half jaar lang de ervaringen van gebruikers bij. De Gruijter hoopt met de uitkomsten het ontwerp te kunnen optimaliseren.

Nu de techniek min of meer uitontwikkeld is, verschuift de aandacht naar het businessmodel, een marktstrategie en naar de vraag hoe te leveren aan mensen die er nauwelijks voor kunnen betalen. Daarvoor werkt De Gruijter samen met compagnon Eise van Maanen, die voorheen als financieel consultant werkzaam was in de watersector.