Ondernemerschap

Hoe we onze kennis naar de maatschappij krijgen, is een vraag die ons dagelijks bezighoudt, want zo wordt kennis impact. Eén manier om dat te bewerkstelligen is ondernemerschap en daar zijn we als universiteit best goed in, al zeg ik het zelf. YES!Delft, onze broedplaats voor start-ups, stond in 2019 wederom in de wereldwijde top vijf van de beste universiteits-incubators. Want al zijn ingenieurs van nature niet de beste ondernemers, je kunt ondernemerschap wel leren. In deze Delft Integraal dus vele do’s-and-don’ts van docenten en ervaringsdeskundigen. Zo leidt entrepreneur in residence Duke Urbanik ons rond bij YES!Delft en vertellen starters hoe ze aan de benodigde fondsen kwamen.

Ook kijken we nog even terug naar onze Dies Natalis-viering op 10 januari – wat lijkt dat al weer lang geleden. Dies-redenaar Paul Hekkert vertelde over een verschuiving in de ontwerpwereld:

designers richten zich steeds minder op het ontwerpen voor de individuele behoeftebevrediging op korte termijn en steeds meer op collectieve langetermijnwaarden.

Zelf kondigde ik bij die gelegenheid aan dat de universiteiten en medische centra in Delft, Rotterdam en Leiden de komende jaren nog nauwer zullen gaan samenwerken. Ik vertel u er in deze uitgave meer over.

Werd de TU Delft in januari maar liefst 178 jaar, ons Global Initiative vierde toen zijn vijfde verjaardag. Inmiddels zetten zo’n 250 onderzoekers en 500 studenten zich in voor projecten in Afrika en Azië, uiteenlopend van het ontwikkelen van betaalbare MRI-apparatuur tot het verduurzamen van de palmolie-industrie. Als dat geen impact voor een betere samenleving is!

Prof.dr.ir. Tim van der Hagen,
Rector Magnificus TU Delft